Brytyjskie szkoły zbyt słabe dla polskich uczniów
Nauki ścisłe czyli wszystko i nic
Wśród powodów stosunkowo niskiego poziomu nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych w szkołach angielskich Moszczyński wskazuje na niewystarczającą specjalizację. Fizyka, chemia, biologia i matematyka zgrupowane są razem jako tzw. science (nauki ścisłe). - W rezultacie "science" to zarazem wszystko i nic" - tłumaczy Moszczyński.
Główna przeszkoda - angielski
Raport inspektoratu oświaty zauważa, że nauczyciele narzekają na to, iż nie otrzymali wytycznych, jak sobie radzić z dziećmi imigrantów i jak prowadzić zajęcia w szkole, w której dzieci mówią kilkudziesięcioma językami. Z kolei lokalne władze oświatowe nie mają strategii, która byłaby odpowiedzią na duży napływ imigrantów. Powodem umieszczania dzieci z rodzin imigrantów w grupach mniej zdolnych, a tym samym uczących się wolniej, jest to, iż szkoły nie radzą sobie z tym, iż dzieci te słabo władają angielskim. W związku z tym inspektorat zaleca szkołom, by regularnie monitorowały poziom znajomości angielskiego u uczniów tak, by zapobiegać sytuacji, w której otrzymują oni mało wymagające zadania, opóźniające ich rozwój.
Pomoc w zakresie nauki angielskiego - zdaniem inspektorów - powinna być systematyczna, zaś nauczyciele muszą lepiej zrozumieć potrzeby dzieci, które przystępują do nauki w innym kraju i są z tego powodu zestresowane.PAP, arb