Kulczyk ostrzy zęby na Grupę Lotos

Dodano:
Jan Kulczyk wraz z libijską spółką Tamoil chce kupić udziały w spółce paliwowej Lotos Group, która ma zostać częściowo sprywatyzowana w 2010 r. Według wtorkowego "Financial Times", Kulczyk myśli o inwestycjach w sektorze energii na Ukrainie i Białorusi.
"Jeśli Kulczyk Investment zdoła zrealizować ten zamiar, mimo konkurencyjnej oferty PKN oraz potencjalnych ofert z Rosji i Chin, to byłoby to zdumiewającym powrotem Kulczyka w łaski rządu" - napisała gazeta. Pismo przypomina, iż w okresie rządów PiS, Kulczyk stał się przykładem niezdrowych powiązań między światem biznesu, a polityki. Po tym, jak rozpoczęła prace sejmowa komisja śledcza ws. PKN Orlen, Kulczyk przeniósł się do Londynu. Komisja oskarżyła go m. in. o to, że potajemnie spotykał się z byłym funkcjonariuszem KGB, aktywnym w rosyjskim sektorze paliwowym, ale zaprzeczył on temu zarzutowi, a komisja nie podjęła żadnych działań przeciw niemu.

Obecnie jak pisze "FT", "Kulczyk jest wielbicielem wolnego rynku i ograniczonej do minimum ingerencji rządu w gospodarkę". Dostrzega oznaki, iż w tym właśnie kierunku zmierza Polska: "Nareszcie jest normalnie. Nie trzeba mieć kontaktów z rządem, by działać w biznesie" - powiedział pismu.

Wśród przedsięwzięć biznesowych, które Kulczyk ma w planie, "FT" wymienia wprowadzenie na warszawską GPW akcji firmy poszukiwań złóż ropy Kulczyk Oil Ventures, co ma nastąpić niebawem, kupno ukraińskiej spółki KUB-Gas oraz wynegocjowanie kontraktu o wartości 2 mld euro na budowę elektrowni węglowej na Białorusi. "Chcemy być największym prywatnym graczem w sektorze energetycznym w tej części Europy" - zaznaczył w rozmowie z "FT".

Najlepszą transakcją Kulczyka w ubiegłym roku była wymiana 28 proc. udziałów w Kompanii Piwowarskiej na 3,8 proc. udziałów w jej właścicielu - SABMiller. Akcje SABMiller zyskały na wartości 50 proc. Zanim nastąpiło załamanie na WIG, Kulczyk wyzbył się akcji PKN Orlen i w telekomunikacji. W odpowiednim momencie, na krótko przed krachem wycofał się też z rynku nieruchomości w Dubaju z niewielkim zyskiem. Ponadto jego spółka Kulczyk Tradex skorzystała w 2009 r. na niemieckim rządowym programie subsydiowania starych samochodów na nowe, a kontrolowana przez niego spółka Autostrada Wielkopolska zdobyła kontrakt na budowę autostrady długości 106 km ze wschodu na zachód wartości 1,6 mld euro.

PAP

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...