Nowa twarz europejskiego e-learningu
Dodano:
Projekt Learnovation finansowany z pieniędzy UE miał na celu stworzenie nowej wizji europejskiego e-learningu. Istotą projektu było ustalenie czy kształcenie wspiera innowację w społeczeństwach oraz jak zmienia się kształcenie pod wypływem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Na podstawie informacji zebranych w trakcie trwania programu powstała lista "imperatywów zmian", którą można znaleźć na stronie Learnovation.
W trakcie realizacji projektu opracowano cztery dokumenty zawierające rekomendacje działań, które powinny być podjęte w celu osiągnięcia założonych celów. Autorzy chcą m.in. inspirować młodych ludzi do uczenia się przez całe życie, tak aby w 2025 r. byli oni w stanie na bieżąco uzupełniać swoją wiedzę i kwalifikacje potrzebne do rozwoju zawodowego. Proponują, by system kształcenia w znacznie większym stopniu niż ma to miejsce dziś skupił się na wyjaśnianiu procesów, takich jak rozwiązywanie problemów, samoocenianie, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji, praca zespołowa, ewaluacja, krytyczne myślenie i tworzenie sieci, ponieważ prowadzą one do wyższych kompetencji i inicjują uczenie się w określonym kontekście, nadając mu określony sens.
Zdaniem autorów nowoczesna edukacja powinna nawiązywać do rzeczywistości dnia codziennego. Zarówno podstawy programowe, jak i techniki nauczania i uczenia się powinny być bliższe życiu uczących się i prowadzić do rozwiązywania rzeczywistych problemów.
Proces uczenia się musi wspierać ocenianie. Nauczyciele powinni być kompleksowo przeszkoleni, aby stali się bardziej wrażliwi na różne style uczenia się, indywidualne talenty i kompetencje. Zdaniem autorów raportu system edukacji potrzebuje nauczycieli innowatorów. Rozwój zawodowy nauczycieli i szkolenia powinny zawierać kreatywne i innowacyjne podejścia do nauczania, prowadzące do większej motywacji uczniów do uczenia się i radości z procesu edukacji przez całe życie.
Zdaniem autorów nowoczesna edukacja powinna nawiązywać do rzeczywistości dnia codziennego. Zarówno podstawy programowe, jak i techniki nauczania i uczenia się powinny być bliższe życiu uczących się i prowadzić do rozwiązywania rzeczywistych problemów.
Proces uczenia się musi wspierać ocenianie. Nauczyciele powinni być kompleksowo przeszkoleni, aby stali się bardziej wrażliwi na różne style uczenia się, indywidualne talenty i kompetencje. Zdaniem autorów raportu system edukacji potrzebuje nauczycieli innowatorów. Rozwój zawodowy nauczycieli i szkolenia powinny zawierać kreatywne i innowacyjne podejścia do nauczania, prowadzące do większej motywacji uczniów do uczenia się i radości z procesu edukacji przez całe życie.
edunews.pl, arb