Dokąd zmierza kolej? DEBATA ONLINE godz. 11:00

Dodano:
Dokąd zmierza polska kolej? Zapraszamy na debatę online dziś o godz. 11. Jej przebieg będzie można śledzić na naszej stronie oraz na internetowej platformie telewizyjnej PinoTV.pl. Wśród zaproszonych gości prezes PKP SA Andrzej Wach i prezes Kolei Mazowieckich Artur Radwan, prezes Deloitte Dariusz Nachyla, były wicepremier i minister gospodarki rządzie Jerzego Buzka, a obecnie doradca w Roland Berger Strategy Consultants Janusz Steinhoff oraz marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
„Dokąd zmierza polska kolej?" to tytuł debaty organizowanej 24 czerwca o godzinie 11 przez serwis Wprost24.

O godzinie 11:00 dołączcie do nas. Wystarczy wejść tutaj.

Chcemy, by przedstawiciele władz spółek kolejowych, eksperci i politycy, odpowiedzieli nam na pytanie jak widzą przyszłość spółek PKP. Czy usamorządowienie przewozów kolejowych w regionach nie było błędem? Dlaczego na kolei w Polsce nie da się dziś zarabiać? Jak modernizować infrastrukturę – skoro spółce PKP Polskie Linie Kolejowe nie udaje się wyegzekwować od przewoźników należnych pieniędzy?

Prezes PKP SA Andrzej Wach przyznaje, że najpoważniejszym problemem polskiej kolei jest wieloletnie niedoinwestowanie.  - Efektem tego są znaczne ograniczenia prędkości na szlakach kolejowych, zaniedbane dworce, wymagająca remontów spora część taboru czy brak terminali przeładunkowych z prawdziwego zdarzenia. Tych zaległości nie nadrobimy w ciągu roku czy dwóch. Mimo to poseł PSL Janusz Piechociński, przekonuje, że kolej w Polsce może być opłacalna. – Są przecież spółki przewozów towarowych, które nawet w czasie kryzysu nie ponoszą strat – podkreśla. Dodaje jednak, że na spółki przewozów osobowych należy patrzeć nieco inaczej. – Poza wąskim rynkiem Intercity przewozy osobowe są przede wszystkim usługą dla ludności podkreśla.

Gra o rynek


Co jednak zrobić skoro samorządy nie radzą sobie finansowo z utrzymywaniem deficytowych połączeń? Zdaniem Piechocińskiego nie doszłoby do takiej sytuacji, gdyby w procesie przekazywania kolei samorządom przedstawicielom rządu nie zabrakło wyobraźni.- Państwo wycofało się z inspirowania samorządów i spółki w okresie przejściowym, kiedy Przewozy Regionalne już nie były państwowe, ale samorządy również nie patrzyły na nie jak na swoją własność. W rezultacie było tak, że samorządowcy czekali na środki, ale środki się nie pojawiały – tłumaczy przyczynę kłopotów Piechociński.

Prezes Wach mówi o jeszcze jednym problemie: - Dziś przewoźnicy zamiast walczyć o klientów, jeżdżących samochodami czy autobusami, wydzierają ich sobie nawzajem. Liczba pasażerów kolei w Polsce od 2008 roku spadła o ponad 10 milionów. Tymczasem na tory wyjeżdża ponad 300 pociągów więcej – zauważa.

Usamorządowienie – czyli pozytywne zmiany na kolei

Okazuje się jednak, że nie wszystkie lokalne spółki kolejowe mają problemy. Prezes Kolei Mazowieckich Artur Radwan zapewnia, że dzięki rosnącym dotacjom z samorządu województwa mazowieckiego liczba klientów Kolei Mazowieckich rośnie. - Ponadto Spółka reaktywowała połączenia kolejowe, na których wcześniej został zawieszony ruch pociągów pasażerskich oraz realizowała inwestycje związane zarówno z zakupem nowoczesnego jak i z modernizacją użytkowanego taboru – zapewnia Radwan. Czyli – usamorządowienie czasem się jednak sprawdza.

Czy polską kolej można jeszcze uratować? Na to pytanie poszukamy odpowiedzi 24 czerwca, o godzinie 11. Bądźcie wtedy z nami. Bezpośrednia relacja online na stronie Wprost24.

ab, pp

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...