Europa będzie jeździć na światłach
KE popiera obowiązek jazdy na światłach w dzień przez cały rok, twierdząc, że zwiększa to bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych. Według różnych dostępnych badań, zmniejsza to liczbę wypadków w dzień o 5 do 15 proc., a wypadków z udziałem motocykli nawet o 30 proc. Według szacunków polskiego Instytutu Transportu Samochodowego w Polsce obowiązek używania świateł w dzień przez cały rok zmniejsza liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20 proc.
Światła dzienne różnią się od świateł mijania przeznaczonych do oświetlenia drogi - świecą wprost na nadjeżdżające pojazdy, rowerzystów albo pieszych, ale słabym światłem. Wraz z zapadnięciem zmroku mają być przełączane na zwykłe światła automatycznie albo ręcznie. Światła dziennie służą do jazdy w dzień tylko kiedy są dobre warunki. W czasie deszczu czy mgły trzeba używać świateł mijania.
Poza Polską, cały rok na wszystkich drogach kierowcy muszą jeździć na światłach m.in. w Danii, Finlandii, Szwecji, Islandii, Słowacji, a także Norwegii. Kraje nordyckie były zresztą pionierem wprowadzonego w całej UE rozwiązania - od lat większość aut sprzedawanych w tych krajach wyposażona jest w automatyczne światła dzienne. W niektórych krajach obowiązek istnieje na obszarach niezabudowanych, zaś w innych - w okresie jesienno-zimowym.
PAP, arb