Dwukilometrowy most pod Grudziądzem. Dłuższego w Polsce nie ma

Dodano:
Najdłuższy w Polsce most o długości prawie dwóch kilometrów połączył brzegi Wisły koła Grudziądza. - Jeszcze w tym roku będzie można przejechać autostradą z Gdańska do Torunia. Prace przy moście przez Wisłę przebiegają zgodnie z harmonogramem. Widzę duży postęp od czasu, kiedy byłem tu w zeszłym roku. Dziś możemy przejść z jednego brzegu rzeki na drugi - chwalił budowniczych mostu minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Minister zaznaczył, że przed piłkarskimi mistrzostwami Europy w 2012 r. częściowo przejezdny będzie odcinek A-1 między Toruniem i Strykowem koło Łodzi. - Jeszcze w tym roku zostanie oddany do użytku graniczny odcinek A-2. Trwa budowa odcinka A-2 Łódź-Warszawa, a ściślej mówiąc Stryków-Konotopa. Ten odcinek także będzie przejezdny przed Euro 2012. Teraz mamy 21-kilometrową lukę w okolicach Tarnowa, ale tam zostanie rozwiązany problem przez GDDKiA i uzyskamy połączenie z istniejącą drogą krajową - tłumaczył minister.

Grabarczyk przeszedł gotową nitką mostu, której betonowanie w środkowej części zakończyło się 31 marca. Za miesiąc ma być gotowa druga nitka przeprawy przez rzekę. Prowadzone będą jeszcze prace przy jednym przyczółku, a także roboty wykończeniowe na moście w tym m.in. wykonanie odwodnienia, oświetlenia, nawierzchni i balustrad. - W momencie otwarcia będzie to najdłuższy most w Polsce - 1954 metry. Podobnie 180-metrowe przęsło nad rzeką będzie najdłuższym w kraju przęsłem belkowym z betonu na rzeką - podkreślił Sławomir Cebo, odpowiedzialny za budowę dużych mostów na A-1 między Gdańskiem a Toruniem. Most spina brzegi Wisły w Polskim Stwolnie i Rozgartach.

Przeprawa składa się z trzech części: dwu estakad dojazdowych po obu stronach rzeki i most główny o długości 400 metrów, złożony z dwóch skrajnych przęseł o długości 110 m i przęsła środkowego o długości 180 m. Płyta nośna mostu opiera się na dwóch podporach w korycie rzeki, a także na dwóch podporach na obszarze zalewowym - po jednym z każdej strony. Estakady wykonano tzw. metodą nasuwową, tzn. betonowe segmenty przęseł o długości 24-metrów wsuwano z obu stron rzeki ku środkowi przy użyciu siłowników hydraulicznych. Środkową część mostu wykonano tzw. metodą nawisową, polegającą na betonowaniu na miejscu z użyciem rusztowań.

Wykonawcą autostrady A-1 od Rusocina koło Gdańska do Czerniewic koło Torunia o długości 152 kilometrów jest konsorcjum firm Skanska-NDI. Od jesieni 2008 r. eksploatowany jest 90-kilometrowy odcinek autostrady z północy do Nowych Marz koło Torunia, a do końca roku ma zostać zbudowana cała trasa.

PAP, arb

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...