Projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji
z dnia .............
o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw
Art. 1. W ustawie z dnia 29 grudnia 1992 roku (Dz.U.11.43.226 j.t.) o radiofonii i telewizji wprowadza się następujące zmiany:
1) po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:
„Art. 18a. 1. W przypadku prezentowania przez nadawcę społecznego w programie treści o charakterze społeczno-politycznym obowiązkiem nadawcy społecznego jest zróżnicowanie programu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i bezstronnością przekazu.
2. W przypadku o którym mowa w ust. 1 program nadawcy społecznego powinien spełniać warunki określone w art. 21 ust. 2 pkt 1-4, a do nadawcy społecznego odpowiednie zastosowanie ma art. 23 i 24."
2) Art. 39b ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku naruszenia przez nadawcę społecznego wymogów określonych w art. 4 pkt 1a lub 18a ust. 1, organ koncesyjny wydaje decyzję o uchyleniu decyzji o uznaniu za nadawcę społecznego. Stwierdza w niej obowiązek uiszczenia opłat, o których mowa w ust. 2, wraz z ustawowymi odsetkami liczonymi od dnia udzielenia lub zmiany koncesji."
3) Art. 53 ust. 1 otrzymuje brzmienie:„1. Jeżeli nadawca narusza obowiązek wynikający z przepisów art. 15 ust.1-3, art. 15a ust. 1, art. 16 ust. 1-3, art. 16a ust. 1-6, art. 16c, art. 17 ust. 1-7, art. 18 ust. 1-5b, art. 18a ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 20b ust. 1 i 6 lub przepisów wydanych na podstawie art. 15 ust. 4, art. 15a ust. 2, art. 16 ust. 4, art. 17 ust. 8 i art. 18 ust. 6, Przewodniczący Krajowej Rady wydaje decyzję nakładającą na nadawcę karę pieniężną w wysokości do 50% rocznej opłaty za używanie częstotliwości przeznaczonej do nadawania programu, a w przypadku gdy nadawca nie uiszcza opłaty za częstotliwość, karę pieniężną w wysokości do 10% przychodu nadawcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym."
Art. 3. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2011r. Nr 21 poz. 112 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) Art. 116 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Komitety wyborcze mają prawo prowadzenia kampanii wyborczej w programach publicznych i niepublicznych nadawców radiowych i telewizyjnych, a także w programach społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych prezentujących treści społeczno – polityczne, z zastrzeżeniem art. 119."
2) Art. 117 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Komitetom wyborczym, których kandydaci zostali zarejestrowani przysługuje, w okresie od 15 dnia przed dniem wyborów do dnia zakończenia kampanii wyborczej, prawo do rozpowszechniania nieodpłatnie audycji wyborczych, w programach publicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych na koszt tych nadawców."3) Art. 117 § 6 otrzymuje brzmienie:
„§ 6. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji określi, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej oraz właściwych zarządów publicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych oraz właściwych rad programowych, czas przeznaczony na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych w programach ogólnokrajowych i programach regionalnych, tryb postępowania w sprawach podziału czasu rozpowszechniania nieodpłatnie audycji wyborczych, zakres rejestracji oraz sposób przygotowania i emisji audycji wyborczych, w zależności od przeprowadzanych wyborów, uwzględniając typ i rodzaj nośnika zapisu audycji wyborczej, a także sposób rozpowszechniania informacji o terminach emisji audycji wyborczych - uwzględniając konieczność zapewnienia najwyższego standardu technicznego emitowanych audycji wyborczych, a także powszechnej dostępności audycji wyborczych i informacji o terminach jej emisji."4) Art. 118 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Audycje wyborcze komitetu wyborczego dostarczane są do publicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych nie później niż na 24 godziny przed dniem ich rozpowszechnienia."5) Art. 118 § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. W przypadku stwierdzenia przez publicznego lub społecznego nadawcę radiowego lub telewizyjnego, że dostarczone przez komitet wyborczy materiały audycji wyborczych przekraczają czas ustalony dla tych audycji, wzywa bezzwłocznie komitet wyborczy do skrócenia czasu audycji. W razie bezskutecznego wezwania nadawca przerywa emisję audycji wyborczej w chwili, kiedy upłynął czas audycji przysługujący danemu komitetowi."6) Art. 119 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Zabronione jest rozpowszechnianie odpłatnie ogłoszeń wyborczych w programach publicznych, niepublicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych."7) Art. 120 otrzymuje brzmienie:
„Szczegółowe zasady i tryb prowadzenia agitacji wyborczej w programach publicznych, niepublicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych określają przepisy szczególne kodeksu."
8) Art. 252 § 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„§ 1. Komitet wyborczy ma prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych w programach publicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych:1) ogólnokrajowych - jeżeli zarejestrował swoje listy kandydatów co najmniej w połowie okręgów wyborczych;
2) regionalnych - jeżeli zarejestrował listę kandydatów co najmniej w jednym okręgu wyborczym.
§ 2. Łączny czas rozpowszechniania audycji wyborczych wynosi:
1) w ogólnokrajowych programach - 15 godzin w Telewizji Polskiej, w tym do 3 godzin w TV Polonia, i 30 godzin w programach Polskiego Radia Spółki Akcyjnej i spółek radiofonii regionalnej, zwanych dalej „Polskim Radiem", w tym do 5 godzin w programie przeznaczonym dla zagranicy;2) w regionalnych programach - 10 godzin w Telewizji Polskiej i 15 godzin w Polskim Radiu;
3) w przypadku nadawców społecznych:a) 3 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców telewizyjnych i 6 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców radiowych,
b) 2 godzin w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 4 godzin w regionalnych programach nadawców radiowych."9) Art. 284 § 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„§ 1. Komitet wyborczy, który zarejestrował kandydata na senatora ma prawo do rozpowszechniania nieodpłatnie audycji wyborczych w programach publicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych:
1) ogólnokrajowych - jeżeli zarejestrował kandydatów na senatorów co najmniej w połowie okręgów wyborczych;
2) regionalnych - jeżeli zarejestrował co najmniej jednego kandydata na senatora.§ 2. Łączny czas rozpowszechniania audycji wyborczych wynosi:
1) w ogólnokrajowych programach - 5 godzin w Telewizji Polskiej i 10 godzin w Polskim Radiu;
2) w odpowiednim programie regionalnym - 3 godziny w Telewizji Polskiej i 6 godzin w Polskim Radiu;
3) w przypadku nadawców społecznych:
a) 2 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców telewizyjnych i 4 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców radiowych,
b) 1 godziny w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 2 godzin w regionalnych programach nadawców radiowych."
10) Art. 285 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. W wyborach uzupełniających przepis art. 284 § 1 pkt 1 nie ma zastosowania, a łączny czas rozpowszechniania nieodpłatnie audycji wyborczych w odpowiednich programach regionalnych wynosi 2 godziny w Telewizji Polskiej i 4 godziny w Polskim Radiu, a w przypadku nadawców społecznych 1 godziny w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 2 godzin w regionalnych programach nadawców radiowych."
11) Art. 326 § 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„§ 1. Komitet wyborczy ma prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych w programach ogólnokrajowych publicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych.
§ 2. Łączny czas rozpowszechniania audycji wyborczych wynosi 25 godzin w Telewizji Polskiej, w tym do 5 godzin w TV Polonia, i 35 godzin w Polskim Radiu, w tym do 5 godzin w programie przeznaczonym dla zagranicy, a w przypadku nadawców społecznych 3 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców telewizyjnych i 5 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców radiowych."
12) Art. 326 § 5 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. W przypadku zarządzenia ponownego głosowania, o którym mowa w art. 283, w okresie od 9 dnia przed dniem głosowania do dnia zakończenia kampanii wyborczej przed dniem ponownego głosowania Telewizja Polska, Polskie Radio oraz nadawcy społeczni rozpowszechniają nieodpłatnie audycje wyborcze przygotowywane przez komitety obu kandydatów, z tym że łączny czas wynosi 6 godzin w Telewizji Polskiej, 8 godzin w Polskim Radiu, w przypadku nadawców społecznych 2 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców telewizyjnych i 4 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców radiowych. Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio, z tym że losowanie kolejności rozpowszechniania w każdym dniu audycji wyborczych przeprowadza się w 10 dniu przed dniem ponownego głosowania."
13) Art. 347 § 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„§ 1. Komitet wyborczy ma prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych w programach publicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych:
1) ogólnokrajowych - jeżeli zarejestrował swoje listy kandydatów co najmniej w połowie okręgów wyborczych;
2) regionalnych - jeżeli zarejestrował listę kandydatów co najmniej w jednym okręgu wyborczym.
§ 2. Łączny czas rozpowszechniania audycji wyborczych wynosi:
1) w ogólnokrajowych programach - 15 godzin w Telewizji Polskiej, w godzinach między 1700 a 2300, i 20 godzin w Polskim Radiu;
2) w regionalnych programach - 10 godzin w Telewizji Polskiej i 20 godzin w Polskim Radiu.
3) w przypadku nadawców społecznych:
a) 3 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców telewizyjnych i 6 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców radiowych;
b) 2 godzin w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 4 godzin w regionalnych programach nadawców radiowych."
14) Art. 411 § 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„§ 1. Komitet wyborczy ma prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych w programach publicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych:
1) ogólnokrajowych - jeżeli zarejestrował listy kandydatów co najmniej w połowie okręgów w wyborach do wszystkich sejmików województw, w tym przynajmniej jedną listę do każdego sejmiku;
2) regionalnych - jeżeli zarejestrował listę kandydatów co najmniej w jednym okręgu wyborczym.
§ 2. Łączny czas rozpowszechniania audycji wyborczych wynosi:
1) w ogólnokrajowych programach - 15 godzin w Telewizji Polskiej i 20 godzin w Polskim Radiu;
2) w regionalnych programach - 15 godzin w każdym programie Telewizji Polskiej i 20 godzin w każdym programie Polskiego Radia;
3) w przypadku nadawców społecznych:
a) 3 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców telewizyjnych i 6 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców radiowych;
b) 2 godzin w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 4 godzin w regionalnych programach nadawców radiowych.
§ 3. W wyborach przedterminowych oraz w wyborach do nowych rad łączny czas rozpowszechniania audycji wyborczych w odpowiednich programach regionalnych wynosi 3 godziny w Telewizji Polskiej i 4 godziny w Polskim Radiu, a w przypadku nadawców społecznych 1 godziny w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 2 godzin w regionalnych programach nadawców radiowych."
15) Art. 412 otrzymuje brzmienie:
„Na ustalenia dotyczące podziału czasu antenowego, o którym mowa w art. 411 § 5, komitetom wyborczym przysługuje skarga do komisarza wyborczego właściwego ze względu na siedzibę oddziału Telewizji Polskiej, Polskiego Radia lub nadawcy społecznego. Skargę wnosi się w terminie 48 godzin od dokonania ustalenia. Komisarz wyborczy rozpatruje sprawę niezwłocznie i wydaje postanowienie. Od postanowienia komisarza wyborczego nie przysługuje środek prawny."
16) Art. 491 § 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„§ 1. Komitet wyborczy, który zarejestrował kandydata na wójta, ma prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych w programach regionalnych publicznych i społecznych nadawców radiowych i telewizyjnych.
§ 2. Łączny czas rozpowszechniania audycji wyborczych w programach regionalnych wynosi 2 godziny w każdym programie Telewizji Polskiej i 4 godziny w każdym programie Polskiego Radia, a w przypadku nadawców społecznych 1 godziny w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 2 godzin w regionalnych programach nadawców radiowych."
17) Art. 491 § 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„§ 4. Czas audycji wyborczych komitetów wyborczych, o których mowa w § 1, może być łączony w tym samym programie regionalnym, na wniosek pełnomocnika wyborczego, z czasem audycji wyborczych przysługującym temu samemu komitetowi z tytułu udziału w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Wniosek w sprawie połączenia czasu audycji wyborczych składa się najpóźniej w 20 dniu przed dniem wyborów dyrektorowi oddziału Telewizji Polskiej, prezesowi zarządu spółki Polskiego Radia, osobie zarządzającej nadawcą społecznym, właściwym dla programu regionalnego, a w którym łączne audycje wyborcze mają być rozpowszechniane.
§ 5. W wyborach przedterminowych łączny czas rozpowszechniania audycji wyborczych w programach regionalnych wynosi 30 minut w każdym programie Telewizji Polskiej i 60 minut w każdym programie Polskiego Radia, a w przypadku nadawców społecznych 30 minut w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 60 minut w regionalnych programach nadawców radiowych."
Art. 4. W ustawie z dnia 14 marca 2003r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 57 poz. 507 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) Art. 49 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmioty uprawnione mają prawo prowadzenia kampanii referendalnej w programach radiowych i telewizyjnych nadawców publicznych oraz nadawców społecznych prezentujących treści społeczno – polityczne, zgodnie z przepisami ustawy, w formie audycji referendalnych."
2) Art. 49 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Nadawca publiczny i społeczny jest obowiązany do dokonywania na własny koszt rejestracji dostarczonej audycji referendalnej, przygotowanej przez podmiot uprawniony, obejmującej przegranie na nośniki dostosowane do rozpowszechniania, lub do udostępnienia studia wraz z realizatorem w celu nagrania audycji referendalnej przez podmiot uprawniony."
3) Art. 50 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. W terminie od 16 dnia przed dniem referendum do zakończenia kampanii referendalnej Telewizja Polska Spółka Akcyjna oraz Polskie Radio Spółka Akcyjna i spółki radiofonii regionalnej, zwane dalej "Telewizją Polską" i "Polskim Radiem", oraz nadawcy społeczni rozpowszechniają na własny koszt w programach ogólnokrajowych i regionalnych audycje referendalne podmiotów uprawnionych."
2. Łączny czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynosi:
1) w ogólnokrajowych programach - 15 godzin w Telewizji Polskiej, w tym do 3 godzin w TV Polonia, i 30 godzin w Polskim Radiu, w tym do 5 godzin w programie przeznaczonym dla zagranicy;
2) w każdym regionalnym programie - 10 godzin w Telewizji Polskiej i 15 godzin w Polskim Radiu.
3) w przypadku nadawców społecznych:
a) 2 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców telewizyjnych i 4 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców radiowych;
b) 1 godziny w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 2 godzin w regionalnych programach nadawców radiowych."
4) Art. 51 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. W przypadku referendum w sprawie wyrażenia zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej, w terminie od 21 dnia przed dniem referendum do zakończenia kampanii referendalnej, Telewizja Polska, Polskie Radio oraz nadawcy społeczni rozpowszechniają na własny koszt w programach ogólnokrajowych i regionalnych audycje referendalne podmiotów uprawnionych.
2. Łączny czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynosi:
1) w ogólnokrajowych programach - 25 godzin w Telewizji Polskiej, w tym do 5 godzin w TV Polonia, i 45 godzin w Polskim Radiu, w tym do 8 godzin w programie przeznaczonym dla zagranicy;
2) w każdym regionalnym programie - 15 godzin w Telewizji Polskiej i 20 godzin w Polskim Radiu.
3) w przypadku nadawców społecznych:
a) 2 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców telewizyjnych i 4 godzin w ogólnokrajowych programach nadawców radiowych;
b) 1 godziny w regionalnych programach nadawców telewizyjnych i 2 godzin w regionalnych programach nadawców radiowych."
4) Art. 52 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie audycji referendalnych:
1) w programach ogólnokrajowych - dokonują odpowiednio zarządy Telewizji Polskiej i Polskiego Radia;
2) w programach regionalnych - dokonują właściwi dyrektorzy oddziałów Telewizji Polskiej i prezesi zarządów spółek Polskiego Radia;
3) w przypadku nadawców społecznych - dokonują osoby zarządzające tymi nadawcami."
5) Art. 54 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Audycje referendalne podmiotu uprawnionego dostarczane są do Telewizji Polskiej, Polskiego Radia lub nadawcy społecznego nie później niż na 24 godziny przed dniem ich rozpowszechnienia."
6) Art. 54 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„3. W przypadku stwierdzenia przez Telewizję Polską, Polskie Radio lub nadawcę społecznego, że dostarczone przez podmiot uprawniony materiały audycji referendalnych przekraczają czas ustalony dla tych audycji, Telewizja Polska, Polskie Radio lub nadawca społeczny wzywają niezwłocznie podmiot uprawniony do skrócenia czasu audycji.
4. Jeżeli podmiot uprawniony nie zastosuje się w ciągu 8 godzin do wezwania, o którym mowa w ust. 3, Telewizja Polska, Polskie Radio lub nadawca społeczny przerywa rozpowszechnianie audycji referendalnej w chwili, kiedy upłynął czas audycji przysługujący podmiotowi uprawnionemu."
7) Art. 55 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii zarządów spółek, o których mowa w art. 50 ust. 1, oraz właściwej rady programowej, a także nadawców społecznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) czas przeznaczony na rozpowszechnianie audycji referendalnych w każdym z programów ogólnokrajowych i regionalnych;
2) ramowy podział czasu rozpowszechniania audycji referendalnych w programach ogólnokrajowych i regionalnych."
8) Art. 90 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i sposób łącznego prowadzenia kampanii referendalnej oraz kampanii wyborczej w programach radiowych i telewizyjnych, uwzględniając w szczególności:
1) tryb postępowania w sprawach podziału czasu rozpowszechniania audycji referendalnych i audycji wyborczych w programach Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i nadawców społecznych;
2) sposób przygotowania i rozpowszechniania audycji referendalnych i audycji wyborczych;
3) sposób upowszechniania informacji o terminach rozpowszechniania audycji referendalnych i audycji wyborczych;
4) terminy wynikające z kalendarza czynności związanych z przeprowadzeniem referendum oraz z kalendarza wyborczego
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.