Kanada zainwestowała w myśliwce. W systemy łączności już nie

Dodano:
Myśliwce F-35 będą pozbawione łączności nad Arktyką? (fot. USAF)
Polityczną burzę wzbudziła w Kanadzie informacja, że najnowsze samoloty dla sił powietrznych, zamawiane w USA myśliwce wielozadaniowe F-35, nie są wyposażone w sprzęt umożliwiający łączność nad obszarami arktycznymi. Uzyskane przez agencję Canadian Press dokumenty świadczą o tym, że przedstawiciele armii już od ubiegłego roku wyrażali swoje obawy. Problemem jest fakt, że F-35, których dostawy mają się zacząć od 2016 roku, mają gorszą łączność niż zmodernizowane CF-18, będące obecnie podstawowym samolotem kanadyjskich sił powietrznych.
F-35 wyposażone są w łączność satelitarną, czyli jedyną możliwą w obszarach arktycznych, ale - jak tłumaczył producent, amerykański Lockheed Martin - na razie brakuje oprogramowania obsługującego ten system. Rząd Kanady, który zapłaci 9 mld kanadyjskich dolarów (ok. 27 mld zł) za nowe samoloty dla Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych, zarzuca krytykom i opozycji niepotrzebne "sianie obaw". Przyznaje jednocześnie, że nadal jest wiele pracy niezbędnej dla "rozwoju niektórych aspektów F-35".

Informacja, do której dotarła Canadian Press jest dla kanadyjskiego rządu kłopotliwa, ponieważ rządzący konserwatyści uczynili z obecności w Arktyce i obrony tych terytoriów jeden z podstawowych celów swojej polityki. Suwerenność Kanady w Arktyce jest silnie akcentowana przez rząd federalny - topnienie arktycznych lodów sprawia, że na dostęp do nieeksploatowanych obecnie bogactw naturalnych chęć mają nie tylko sojusznicy Kanady z NATO, ale także Rosja. Rząd Kanady był mocno krytykowany za przeznaczenie 9 mld dolarów na zakup samolotów w USA. Opozycja szacuje, że rzeczywiste koszty zakupu, wliczając koszty utrzymania i remontów samolotów, wyniosą od 16 do 30 mld kanadyjskich dolarów.

Według kanadyjskiej agencji prasowej urzędnicy od trzech lat analizują możliwości zaradzenia problemom komunikacyjnym w nowych samolotach. Jedną z nich jest przeznaczenie dwóch satelitów nad Arktyką do obsługi komunikacji wojskowej. Satelitów tych jednak jeszcze nie ma.

Samoloty F-35 są wykonane w technologii stealth (trudno wykrywalne przez radar). Pierwszy lot takiej maszyny odbył się w grudniu 2010 roku. Wcześniej z samolotem tego typu były problemy, spowodowane faktem, że cyberszpiedzy - jak ujawniły w 2009 roku media amerykańskie - skradli wiele danych dotyczących nowej konstrukcji. Lockheed Martin twierdził jednak, że nie skopiowano żadnych strategicznych informacji dotyczących konstrukcji myśliwca.

PAP, arb

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...