Olsztyn będzie miał tramwaje. Znowu
Jak poinformowała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Aneta Szpaderska, wykonawca olsztyńskiej sieci tramwajowej - hiszpański koncern budowlany FCC Construccion - otrzymał pozwolenie na budowę pierwszego odcinka torowiska.
Zgodę na budowę 690 metrów torów wzdłuż ulicy Płoskiego wydał wojewoda warmińsko-mazurski, bo ta ulica jest fragmentem drogi wojewódzkiej 598.
- Pozwolenie musi się jeszcze uprawomocnić i wykonawca będzie mógł wejść na plac budowy. Oceniamy, że będzie to pod koniec sierpnia - podkreśliła Szpaderska.
Olsztyn od stycznia przygotowywał się do budowy linii tramwajowej. Od tego czasu trwały pomiary geodezyjne w dzielnicy Jaroty, gdzie będzie powstawał pierwszy odcinek torowiska. Nowa trasa tramwajowa połączy m.in. dzielnicę Jaroty z centrum miasta, dworcem i miasteczkiem akademickim Kortowo.
Z budową linii tramwajowej wiąże się także budowa zupełnie nowej, długiej na 1,1 km ulicy Obiegowej, która ma odciążyć ulice prowadzące z Jarot do centrum. Cała Obiegowa ma być gotowa w 2014 roku; szacowany koszt jej budowy to 16 mln 200 tys. zł.
Przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie linii tramwajowej oraz budowę ulicy Obiegowej wygrała hiszpańska firma FCC Construccion. Na zaprojektowanie i zbudowanie kompletnej linii tramwajowej firma FCC ma w sumie 36 miesięcy.
Budowa linii tramwajowych to część większego projektu modernizacji olsztyńskiego systemu transportu publicznego. Projekt o łącznej wartości 426 mln zł obejmuje ponadto: zakup taboru tramwajowego (za ok. 150 mln zł), zbudowanie bus-pasów (za 26 mln zł) oraz wdrożenie ITS - tj. inteligentnego systemu transportu. Będzie on obejmował m.in. wprowadzenie biletu elektronicznego i modernizację działania systemu świateł na skrzyżowaniach.
Projekt modernizacji olsztyńskiego transportu publicznego realizowany jest w ramach współfinansowanego ze środków unijnych programu Rozwój Polski Wschodniej.mp, pap