"Polskość Chopina" według Bohdana Pocieja

Dodano:
Zdjęcie Fryderyka Chopina z ok. 1849 r. (fot. Auguste Bisson/Wikipedia)
Temat "ducha ziemi ojczystej" w utworach Fryderyka Chopina podjął w ostatniej książce "Polskość Chopina" Bohdan Pociej, zmarły w zeszłym roku wybitny muzykolog. Szukał w niej odpowiedzi na pytanie, dlaczego w melodii mazurków od razu wyczuwa się "polską nutę".

Postać muzykologa, krytyka i popularyzatora muzyki poważnej zostanie upamiętniona na środowym koncercie w Warszawie w ramach festiwalu "Chopin i jego Europa". Występ pt. "Polskość Chopina - recital pieśni" z udziałem czeskiej sopranistki Hany Blazikovej i pianisty Wojciecha Świtały odbędzie się w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich. W programie koncertu znalazły się pieśni Chopina, m.in. "Śliczny chłopiec", "Pierścień" i "Smutna rzeka".

Jak zauważył Pociej w publikacji "Polskość Chopina", polscy słuchacze od razu wyczuwają w rytmicznych frazach i zaśpiewach melodii mazurków "polską nutę". Muzykolog podkreślił jednak, że temat "ducha ziemi ojczystej" w kompozycjach chopinowskich ujmowano dotychczas zazwyczaj banalnie. "O najbardziej polskim z kompozytorów naszych" powypisywano wiele komunałów i stereotypów - pisze badacz. W książce "Polskość Chopina" Pociej podjął próbę określenia źródeł i wymiaru polskości w muzyce Chopina.

Muzyka Chopina w jego czasach postrzegana była jako "na wskroś polska" zarówno przez słuchaczy polskich, jak i na obczyźnie. Krytycy zarzucali nawet utworom kompozytora, że są zbyt polskie. "Polski i słowiański charakter tych kompozycji stanowił przedmiot krytyki, postrzegany był wówczas jako prowincjonalizm obniżający wartość dzieła" - zaznaczyła we wstępie do pracy "Polskość Chopina" Ewa Sławińska-Dahlig. Według niej polskie pochodzenie kompozytora umacniało na emigracji jego wizerunek cierpiącego wygnańca, którego muzyka, pełna żalu i melancholii, miała odzwierciedlać jego stosunek do ziemi ojczystej.

Autor "Polskości Chopina" przypomina, że w XIX w. wzmożonemu poczuciu tożsamości narodowej towarzyszył rozwój stylów narodowych w muzyce. Wyodrębniły się wówczas style: francuski, niemiecki, rosyjski, włoski, polski, czeski. Zdaniem Pocieja tym, co oddziaływało na muzykę i pozwoliło na wytyczenie narodowych granic w muzyce, był język, jedna z najważniejszych cech wyróżniających naród. Sednem stylu narodowego było to, "jak dany język, eksponowany w mowie, inspiruje muzykę, jakimi sposobami porusza dźwiękową materię".

"Kiedy zaczniemy się muzyce przypatrywać pod kątem jej (domniemanych) związków z językiem, a z drugiej strony, gdy na sam język - języki poszczególne w ich rozwoju - w aspekcie muzyki spojrzymy, wówczas być może odsłaniać nam się poczną głębsze korzenie i starsze źródła romantycznych stylów narodowych w muzyce" - napisał Pociej. Romantyzm cechowało zainteresowanie kulturą ludową. Jak podkreślił muzykolog, badacze różnych krajów Europy nie ograniczali się w swoich poszukiwaniach do folkloru, sięgali także do korzeni języka - poezji mówionej i pisanej, starych druków ulotnych oraz baśni i opowieści.

Bohdan Pociej urodził się 17 stycznia 1933 r. w Warszawie, zmarł 3 marca 2011 r. Rozpoczął studia polonistyczne w 1952 r. na Uniwersytecie Warszawskim, jednak przerwał je po roku. Rok później zaczął studiować w Zakładzie Muzykologii. Już w okresie studiów muzykologicznych publikował w "Przeglądzie Kulturalnym", był autorem audycji radiowych i omówień do programów koncertów Filharmonii Narodowej. Jako krytyk muzyczny zadebiutował w 1957 r. na łamach "Ruchu Muzycznego". Wkrótce rozpoczął współredagowanie tego pisma i pracował w nim nieprzerwanie aż do przejścia na emeryturę w 1994 r.

Za najważniejsze prace Pocieja uważa się książki o Janie Sebastianie Bachu ("Jan Sebastian Bach - muzyka i wielkość", 1972) i Witoldzie Lutosławskim ("Lutosławski a wartość muzyki", 1976) oraz monografię Gustawa Mahlera (1992).

"Polskość Chopina" to trzynasta książka muzykologa, pierwsza wydana pośmiertnie. Książkę opublikował Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

em, pap

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...