Festiwal "Chopin i jego Europa" uczci 150 rocznicę urodzin Debussy'ego
28 sierpnia publiczność usłyszy cykl "Images" ("Obrazy") z zeszytu I w wykonaniu rosyjskiego pianisty Daniła Trifonowa. Na koncercie, który zwieńczy 31 sierpnia tegoroczną edycję festiwalu, orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka wykona poemat symfoniczny "La mer" ("Morze") Debussy'ego.
Muzyka prekursora impresjonizmu w muzyce bywa nazywana dźwiękowym malarstwem. Pierwszym utworem impresjonistycznym napisanym przez Debussy'ego jest balet "Popołudnie fauna" z 1894 r.
Ówcześni francuscy krytycy chcąc określić jego nowatorską muzykę zapożyczyli termin z malarstwa. - O przeniesieniu na muzykę Debussy'ego pojęcia z malarstwa zadecydowało jej oryginalne, nieznane wcześniej brzmienie, chciałoby się rzec, pastelowe i czyste jak kolory na obrazach impresjonistów - pisała Danuta Gwizdalanka w publikacji "Przemiany kultury muzycznej XX w.". Jak podkreśliła, w wykorzystywaniu pojedynczych brzmień dopatrzono się podobieństwa do techniki malarskiej impresjonistów, którzy nie łączyli w tradycyjny sposób pigmentów na palecie, lecz kładli na płótno punkty czystego koloru.
Debussy, którego od dziecka fascynowały sztuki wizualne i który w latach 70. i 80. XIX w. podziwiał obrazy impresjonistów , nie lubił jednak, gdy jego muzykę określano jako impresjonizm.
Balet "Popołudnie fauna" zaprezentowano po raz pierwszy w Paryżu w 1912 r., jego premiera wywołała skandal. Francuską publiczność oburzała nie tylko nowatorska muzyka, lecz również choreografia przygotowana przez debiutującego w roli choreografa Wacława Niżyńskiego, który wystąpił na scenie z tancerkami Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa w bardzo kusych strojach.
Debussy uważał, że w muzyce, zbudowanej z pojedynczych brzmień, słuchacz powinien usłyszeć wrażenia, które w kompozytorze wzbudziło życie otaczającego świata, "najdelikatniejsze dźwięki i szepty przyrody". Unikał jednak dosłownej ilustracyjności, dźwięki natury miały być raczej sugerowane niż naśladowane. Kompozytor w pełni wyraził swoją ideę w utworze orkiestrowym "Morze", który zaczął komponować w 1903 r.
Claude Debussy (właściwie Achille-Claude Debussy) urodził się 22 sierpnia 1862 r. w Saint-Germain-en-Laye na przedmieściach Paryża. Fascynację Debussy'ego muzyką odkryła jego ciotka, która zadbała, o jego muzyczną edukację. W wieku 11 lat przyszły kompozytor rozpoczął naukę w Konserwatorium Paryskim w klasie fortepianu. Wstąpienie na muzyczne salony Debussy zawdzięczał z kolei rosyjskiej mecenas sztuki Nadjeżdzie von Meck, która zapoznała go z muzyką Aleksandra Borodina i Modesta Musorgskiego. Dzięki niej kompozytor odbył też szereg podróży.
Naukę kompozycji rozpoczął u Ernesta Guirauda w wieku 18 lat. W 1884 r. zdobył Grand Prix de Rome za kantatę "L'enfant prodigue". Sławę przyniosła mu stworzona na podstawie symbolistycznego dramatu Maurice'a Maeterlinckaopera opera "Peleas i Melizanda", której pisanie rozpoczął w 1893 r. Przełomowym dziełem w jego twórczości było jednak kontrowersyjne "Popołudnie fauna". W jego dorobku przeważają pieśni oraz utwory na fortepian. Kompozytor napisał też dwie symfonie, pięć oper i trzy balety.
Debussy używał w swoich kompozycjach niewykorzystywaną od dawna skalę kościelną i nowatorską skalę całotonową.
em, pap