To tylko gra, a trupy jak prawdziwe
Dodano:
Karl Burke! został laureatem Grand Prix Fotofestiwal 2013 Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi za projekt "The Harvest of Death, v.2". Składają się na niego wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny po bitwie z początku ubiegłego wieku.
W uzasadnieniu dwojga jurorów czytamy: Karl Burke zaproponował projekt koncepcyjny, wielopoziomowy, wciągający. Pomiędzy zdjęciami buduje napięcie i historię, którą dodatkowo potęguje odpowiednio dobraną techniką wykonania. Fotografia Burke to starannie wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny – nawet sprzed półtora wieku. Odnoszą się tym samym do całej historii fotografii wojennej, potrzeby patrzenia na drastyczne sceny przez społeczeństwa i wreszcie do tematu wojny jako rozrywki, którą możemy rozegrać we własnym domu. Burke został nagrodzony przede wszystkim za wielopoziomowy koncept, bogate odniesienia i unikalny sposób opowiadania. Nie bez znaczenia dla decyzji jurorów było także znakomite wykonanie, w którym technika poddaje się i przedłuża „działanie” idei. /Joanna Kinowska /
Autor w swoich pracach dotyka zarówno problematyki współczesnej mediatyzacji rzeczywistości, jak i tradycji fotografii wojennej. Gry komputerowe, które osiągają coraz wyższy stopień realności, stały się dziś masową rozrywką, z drugiej strony mocarstwa takie jak USA prowadzą swoje działania militarne za pośrednictwem zaawansowanych technologii informatycznych. Wojna przypomina grę komputerową (słynna koncepcja adiaforyzacji Z. Baumana), a gra komputerowa staje się coraz bardziej rzeczywista. Na to wszystko nałożony został kolodionowy filtr, który od razu przywołuje skojarzenia z dawnymi obrazami R. Fentona, M. Bradyego, J. Gardnera i innych. /Tomasz Ferenc /
W skład jury weszli: Peggy Sue Amison (dyrektor Sirius Arts Center, Cobh, Irlandia), Alison Nordstrom (dyrektor George Eastman House, USA), Rui Prata (dyrektor festiwalu Enocntros da Imagem, Braga, Portugalia), Tomasz Ferenc (Uniwersytet Łódzki), Joanna Kinowska (Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki), Adam Mazur (kurator Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski” w Warszawie), Krzysztof Candrowicz (dyrektor FOTOFESTIWALU Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi) i Marta Szymańska (dyrektor programowa FOTOFESTIWALU Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi)
Nagrodę w wysokości 10 tys. zł wręczono laureatowi podczas otwarcia 12. edycji Fotofestiwalu, 6 czerwca.
Oprócz nagrody głównej jury przyznało specjalne wyróżnienie – voucher na publikację ufundowany przez firmę Empresse – dla Ilony Szwarc za projekt American Girls / Amerykańskie dziewczęta.
Program Grand Prix to indywidualne prezentacje wyselekcjonowane spośród projektów zgłaszanych przez fotografów. W tym roku na konkurs nadeszło ponad 500 zgłoszeń. Ośmiu jurorów wybrało ośmiu finalistów.
Do finału konkursu zakwalifikowano ośmiu autorów fotografi:
1. Anja Bohnhof, Bahak (Niemcy)
2. Jan Brykczyński, Boiko (Polska)
3. Karl Burke, The Harvest of Death, v.2 (Irlandia)
4. Frank Herfort, Time in Between – Narrative Scenes / Czas pomiędzy – sceny narracyjne (Niemcy)
5. Lucia Herrero, Species / Gatunek (Hiszpania)
6. Nadav Kander, Bodies. 6 Woman. 1 Man / Ciała. 6 kobiet, 1 mężczyzna (Wielka Brytania)
7. Emilio Pemjean, Palimpsest (Hiszpania)
8. Ilona Szwarc, American Girls / Amerykańskie dziewczęta (Polska)
em, mat. prasowe
Autor w swoich pracach dotyka zarówno problematyki współczesnej mediatyzacji rzeczywistości, jak i tradycji fotografii wojennej. Gry komputerowe, które osiągają coraz wyższy stopień realności, stały się dziś masową rozrywką, z drugiej strony mocarstwa takie jak USA prowadzą swoje działania militarne za pośrednictwem zaawansowanych technologii informatycznych. Wojna przypomina grę komputerową (słynna koncepcja adiaforyzacji Z. Baumana), a gra komputerowa staje się coraz bardziej rzeczywista. Na to wszystko nałożony został kolodionowy filtr, który od razu przywołuje skojarzenia z dawnymi obrazami R. Fentona, M. Bradyego, J. Gardnera i innych. /Tomasz Ferenc /
W skład jury weszli: Peggy Sue Amison (dyrektor Sirius Arts Center, Cobh, Irlandia), Alison Nordstrom (dyrektor George Eastman House, USA), Rui Prata (dyrektor festiwalu Enocntros da Imagem, Braga, Portugalia), Tomasz Ferenc (Uniwersytet Łódzki), Joanna Kinowska (Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki), Adam Mazur (kurator Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski” w Warszawie), Krzysztof Candrowicz (dyrektor FOTOFESTIWALU Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi) i Marta Szymańska (dyrektor programowa FOTOFESTIWALU Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi)
Nagrodę w wysokości 10 tys. zł wręczono laureatowi podczas otwarcia 12. edycji Fotofestiwalu, 6 czerwca.
Oprócz nagrody głównej jury przyznało specjalne wyróżnienie – voucher na publikację ufundowany przez firmę Empresse – dla Ilony Szwarc za projekt American Girls / Amerykańskie dziewczęta.
Program Grand Prix to indywidualne prezentacje wyselekcjonowane spośród projektów zgłaszanych przez fotografów. W tym roku na konkurs nadeszło ponad 500 zgłoszeń. Ośmiu jurorów wybrało ośmiu finalistów.
Do finału konkursu zakwalifikowano ośmiu autorów fotografi:
1. Anja Bohnhof, Bahak (Niemcy)
2. Jan Brykczyński, Boiko (Polska)
3. Karl Burke, The Harvest of Death, v.2 (Irlandia)
4. Frank Herfort, Time in Between – Narrative Scenes / Czas pomiędzy – sceny narracyjne (Niemcy)
5. Lucia Herrero, Species / Gatunek (Hiszpania)
6. Nadav Kander, Bodies. 6 Woman. 1 Man / Ciała. 6 kobiet, 1 mężczyzna (Wielka Brytania)
7. Emilio Pemjean, Palimpsest (Hiszpania)
8. Ilona Szwarc, American Girls / Amerykańskie dziewczęta (Polska)
em, mat. prasowe