Polska nie korzysta ze swoich rzek. Tylko 206 kilometrów nadaje się do transportu

Dodano:
Jak donosi "Gazeta Wyborcza” powołując się na raport Najwyższej Izby Kontroli, żegluga śródlądowa w Polsce niemal nie istnieje, a 90 proc. dróg wodnych nie nadaje się do użytku.
Drogami wodnymi płynie 0,29 proc. wszystkich transportowanych w Polsce towarów. Dla porównania: unijna średnia wyniosła w 2011 r. 6,2 proc., a w państwie gdzie rzekami i kanałami transportuje się największą część towarów czyli Holandii – 36,7 proc. Więcej od nas rzekami transportowali także Słowacy, którzy nie mają dostępu do morza.

Z 3,6 tys. km dróg żeglownych tylko 206 km spełnia standardy o znaczeniu międzynarodowym, czyli pozwala na pływanie statków o tonażu ponad tysiąca ton. - Znaczenie żeglugi śródlądowej maleje od dawna - przyznał kapitan Andrzej Podgórski, rzecznik prasowy Rady Kapitanów, stowarzyszenia zrzeszającego osoby związane z żeglugą śródlądową. - Podstawowym błędem po 1989 r. było przekazanie kanałów do żeglugi śródlądowej Ministerstwu Środowiska, które jest przecież zainteresowane przywróceniem rzek do stanu dzikiego, a nie tym, by pływały po nich barki. Ci ludzie w ogóle nie powinni dostać do ręki tej branży. To jakby przekazać kontrolę nad autostradami Ministerstwu Rolnictwa, bo czasem droga przebiega przez pole – ocenił.

Koszt przywrócenia żeglowności rzekom to około 14 miliardów złotych, ale nie wygląda by ktoś na poważnie się tym zajmował. Np. na Program dla Odry 2006 w latach 2002-2016 miał kosztować 9 miliardów złotych,jednak do 2014 roku wydano tylko połowę środków.

NIK zaleca m.in. stworzenie wieloletniego planu inwestycji infrastrukturalnych dla śródlądowego transportu wodnego oraz aktywniejsze wspieranie armatorów.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na temat swoich planów dotyczących żeglugi śródlądowej wypowiada się dość ogólnikowo. Informuje, że obecnie opracowuje plan przywrócenia funkcjonalności drogom wodnym. Docelowo resort przewiduje zrealizowanie 24 projektów w całym kraju. Nie wiadomo jednak, ile z nich i kiedy zostanie przeprowadzonych.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...