PKP zagrażają ludziom

Dodano:
Zły stan infrastruktury kolejowej w Polsce zagraża bezpieczeństwu pasażerów - wynika z raportu NIK. PKP tłumaczy to zbyt niskimi dotacjami budżetowymi dla kolei.
"Aktualny stan techniczny liniowej infrastruktury kolejowej zagraża bezpiecznemu przewożeniu ludzi i rzeczy" - czytamy w  przesłanym w czwartek do Sejmu sprawozdaniu Najwyższej Izby Kontroli (NIK) za rok 2002.

NIK zauważa "postępującą degradację infrastruktury kolejowej". Wymieniono tu: spóźniające się pociągi, ograniczenie szybkości, fatalny stan torów oraz wymagające pilnej naprawy urządzenia automatyki. W 2002 r. tylko dwie linie o długości 700 km spełniały normy UE. Zły stan potwierdza zarząd Polskich Kolei Państwowych SA. Według Bogdana Waligórskiego z zarządu PKP SA, w dobrym stanie jest tylko 30 proc. torów, rozjazdów i urządzeń zabezpieczenia ruchu. W 42 proc. konieczne są ograniczenia prędkości. Zaś pozostałe 28 proc. zmierza do degradacji.

Według Waligórskiego, wynika to głównie ze zbyt niskich dotacji budżetu państwa. "Po stronie państwa leży sporo jeszcze obowiązków" - powiedział. Argumentował, że np. Wielka Brytania wydaje na dotacje dla koleji 20-krotnie więcej niż Polska.

Zwiększenie pomocy państwa jest - według niego - konieczne głównie po to, aby współfinansować projekty realizowane ze środków pomocowych UE. "Jesteśmy na progu wielkiej szansy dla  infrastruktury kolejowej w Polsce. Środki pomocowe będą gwałtownie rosły i to jest klucz naszych nadziei" - powiedział Waligórski.

Koleje liczą, że sytuacja zacznie się poprawiać już od tego roku. Pytany, kiedy nastąpi wyraźna poprawa, Waligórski powiedział: "Jest to bardzo poważny proces, musimy jeszcze sporo lat poczekać, aż infrastruktura zdecydowanie poprawi się".

Według szacunków PKP SA, aby utrzymać obecny stan infrastruktury i zapobiec degradacji, do 2020 r. koleje muszą inwestować rocznie 7 mld zł. Zdaniem Waligórskiego, zebranie corocznie takich środków "jest realne".

"Przede wszystkim chcemy w takim zakresie, jak się da, eliminować ograniczenia szybkości i poprawić bezpieczeństwo" - powiedział o  zadaniach, jakie stawia przed sobą PKP SA.

Dyrektor zapewnił przy tym, że Polskie Koleje Państwowe są dobrze przygotowane, by wykorzystać fundusze UE. Podkreślał, że również w  2002 r. środki zewnętrzne zostały wykorzystane w 100 proc.

Z raportu NIK wynika, że aby poprawić stan infrastruktury kolejowej, konieczne jest zwiększenie dotacji dla kolei oraz  przyspieszenie prywatyzacji.

sg, pap

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...