Lekka ręka państwa
Sekuła wyjaśnił, że niegospodarne wykorzystanie środków finansowych nie oznacza, że popełniono przestępstwo równoznaczne z zastosowaniem przepisów karnych.
Po przeanalizowaniu wykonania budżetu za 2002 rok NIK zasugerował konieczność wprowadzenia zmian w zasadach funkcjonowania agencji i funduszy.
"To jest wniosek aktualny od kilku lat. NIK wielokrotnie zwracał uwagę na to, że pieniądze publiczne, wydatkowane przez agencje i fundusze, są tym obszarem, w którym zakres nieprawidłowości jest największy. Zwracamy również uwagę na to, że środki publiczne na te cele są poddawane najsłabszej kontroli zarówno ze strony parlamentu, jak i innych instytucji. Tym, co nas szczególnie zaniepokoiło w agencjach w 2002 roku, było zadłużanie się w bankach komercyjnych" - powiedział Sekuła.
Według Sekuły, szczególnym przykładem wzrostu zadłużenia może być Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i Fundusz Pracy. "W 2002 roku zwiększyły zadłużenie o 4 mld zł. Jest to bardzo poważne zwiększanie deficytu całego sektora finansów publicznych, które nie jest widoczne w deficycie budżetu państwa. Zwracamy na to uwagę, ponieważ uważamy, że jest to pogorszenie warunków przejrzystości i jawności finansów publicznych" - powiedział Sekuła.
Natomiast wiceprezes Izby Zbigniew Wesołowski zwrócił uwagę na funkcjonowanie agencji rolnych. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) miała nadmiar środków finansowych, a w tym samym czasie Agencja Rynku Rolnego (ARR) zaciągała zobowiązania w bankach komercyjnych.
"W 2002 roku w porównaniu do lat poprzednich ARR otrzymała mniej pieniędzy z budżetu na działalność interwencyjną. Zaciągnęła - za zgodą rządu - 13 kredytów w bankach komercyjnych. Na koniec 2002 roku zadłużenie ARR wyniosło 1 mld 600 mln zł" - powiedział.
Według Wesołowskiego, będzie to miało skutki dla budżetu w 2003 roku. "Zapewne wydatki sztywne będą wzrastały. Agencja reagowała na rynku rolnym, ale nieskutecznie wykorzystując budżetowe środki. Na rynku zbóż był bałagan" - podkreślił Wesołowski.
Szef Izby przedstawił również sprawozdanie z działalności NIK w 2002 roku. Sejmowa debata na ten temat odbyła się w środę w nocy. Po wysłuchaniu dyskusji Sejm przyjął sprawozdanie z działalności Izby.
W 2002 roku NIK przekazał do organów ścigania 73 wnioski o podejrzeniu przestępstwa, z tego 2 od urzędów skarbowych, a pozostałe do prokuratury. W toku kontroli ujawniono i zgłoszono organom ścigania straty mienia na kwotę 73,7 mln zł.
Wydatki poniesione przez NIK w 2002 roku wyniosły 196 mln 352 tys. zł, czyli 100 proc. kwoty ustalonej w ustawie budżetowej. Izba uzyskała również dochody w wysokości 628 tys. złotych z najmu lokali oraz ze sprzedaży wycofanych z użytkowania składników majątkowych.
rp, pap