Samoloty CIA lądowały w Niemczech

Dodano:
"Tajne samoloty" amerykańskiej CIA lądowały również w Niemczech - podaje niemiecki dziennik "Berliner Zeitung". Gazeta podaje konkretne daty i miejsca tych lądowań.
I tak:

- 21 stycznia 2003 r., Hercules AC-130 linii Tepper Aviation, start z bazy we Frankfurtu nad Menem do Baku; nie wiadomo, czy na  pokładzie byli podejrzani o terroryzm;

- grudzień 2001 - sierpień 2003 - pięć międzylądowań samolotów Tepper Aviation w tej samej bazie.

Gazeta nazywa Tepper Aviation linią lotniczą CIA. Pisze też, że w  przeszłości o tej linii wielokrotnie było głośno w związku z  przemytem broni i narkotyków.

Według "Berliner Zeitung", 21 stycznia 2003 Hercules linii Tepper Aviation, przelatujący nad Austria w drodze do Frankfurtu, zwrócił uwagę austriackiej kontroli obszaru powietrznego. Nie wiadomo, co  konkretnie wzbudziło podejrzenia; lot był zadeklarowany jako cywilny, a lotniskiem docelowym było Baku. Austriacy poderwali dwa myśliwce, które przechwyciły amerykańską maszynę, sfotografowały i  eskortowały do granicy. Następnie Wiedeń oficjalnie poskarżył się w Waszyngtonie z powodu przelotu maszyny wojskowej bez zezwolenia.

"Berliner Zeitung" pisze, że dotychczas wiedziano tylko o jednym tajnym locie CIA do Niemiec - wieczorem 17 lutego 2003 r. w bazie Ramstein (Nadrenia-Palatynat) lądował Learjet z Mediolanu z  porwanym przez CIA imamem Hasanem Mustafą Osamą Nasrem na  pokładzie. Ponieważ w Ramstein imama przesadzono do innej maszyny amerykańskiej, niemiecka prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie uprowadzenia i pozbawienia wolności. Gazeta nie informuje o  rezultatach tego śledztwa.

Według niemieckiego dziennika, powołującego się na byłych funkcjonariuszy tajnych służb, CIA utrzymuje trzy linie lotnicze zakamuflowane jako linie cywilne.

Owe linie to Tepper Aviation, Pegasus Technologies i Aero Contractors, dysponujące łącznie 26 samolotami, w tym Boeingami 737, małymi maszynami Gulfstream V i wojskowymi maszynami transportowymi, takimi jak Hercules. "Berliner Zeitung" pisze, że - według organizacji obrońców praw człowieka - do transportu więźniów wykorzystywane są głównie Herculesy. Maszyny te  wyposażono w tym celu w "klatki" dla więźniów; dziennik twierdzi, że niektórzy więźniowie są przesłuchiwani i torturowani w powietrzu.

O "samolotach CIA" przewożących więźniów zrobiło się głośno, gdy 2 listopada "Washington Post" napisał, powołując się na anonimowe źródła w rządzie USA i innych krajach, że CIA przetrzymuje i  przesłuchuje terrorystów Al-Kaidy w poradzieckich więzieniach w  krajach Europy Wschodniej. Human Rights Watch podała, że tajne więzienia CIA mogą się znajdować w Rumunii lub w Polsce, na co miały wskazywać takie dowody jak dokumenty lotów samolotów CIA przewożących więźniów z Afganistanu.

Polska zaprzeczyła temu twierdzeniu 10 listopada. "W Polsce nie  ma takich więzień i nie ma więźniów osadzonych wbrew prawu i  międzynarodowym konwencjom, których Polska jest sygnatariuszem" -  czytamy w oświadczeniu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Także Rumunia zaprzeczyła, jakoby na jej terytorium istniało jakieś tajne więzienie CIA.

ks, pap

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...