Katowicki dramat w oczach mediów
"Pierwsze informacje o kilkunastu ofiarach śmiertelnych zostały potwierdzone dopiero przed 22-gą w sobotę, o większej liczbie - po północy, dlatego też stosując się do zasady pełnej odpowiedzialności za podawane informacje TVP nie dokonywała wcześniej zmian w sobotnim programie" - poinformował w niedzielę PAP rzecznik TVP Jarosław Szczepański.
"Całą niedzielę programy informacyjne i specjalne audycje publicystyczne poświęcone były przede wszystkim dramatowi na Śląsku" - dodał Szczepański.
TVP wprowadziła specjalne wydania "Wiadomości" i "Panoramy", na żywo transmitowała odprawianą w Katowicach mszę za ofiary tragedii, a kolor logo wszystkich programów TVP zmienił się w niedzielę po południu na czarny. Najszerzej o katowickiej tragedii informuje w TVP Program 3.
Od godz. 13 w niedzielę TVP zrezygnowała z nadawania reklam. Reklam nie nadają też stacje komercyjne: TVN i Polsat. Jak poinformował rzecznik TVN Andrzej Sołtysik, prezes zarządu tej stacji podjął decyzję o zawieszeniu emisji reklam w niedzielę. Niewykluczone, że reklam nie będzie także w kolejne dni. W Polsacie natomiast reklam nie będzie w niedzielę i poniedziałek.
Prywatna telewizja TVN opatrzyła swoje logo żałobną wstążeczką i zmieniła treść niektórych programów. M.in. poranny program stacji "Dzień Dobry TVN", który zwykle ma lekką formułę, w niedzielę był w całości poświęcony katowickiej tragedii. Temu wydarzeniu poświęcony też będzie program "Pod napięciem", który będzie transmitowany z miejsca katastrofy; tylko o katastrofie będzie też mowa w niedzielnych "Faktach". Szczegółowo tragedię relacjonuje informacyjny program stacji TVN24.
Po katastrofie w Katowicach telewizja Polsat nadała w sobotę wieczorem dwa specjalne serwisy informacyjne, kolejne ukazywały się w niedzielę. Również główne wydanie swojego programu informacyjnego "Wydarzenia" telewizja w całości poświęci katastrofie.
Ramówki całkowicie zmieniły stacje radiowe. Programy: 1 i 3 Polskiego Radia nadają serwisy informacyjne co pół, a nie co godzinę, transmitują konferencje prasowe dotyczące katastrofy.
Polskie Radio zrezygnowało też z dynamicznej muzyki, na antenie prowadzi się rozmowy z ekspertami, świadkami, podaje numery telefonów informacyjnych dla rodzin ofiar.
W radiu Zet program zmienił się już w sobotę po południu. "W każdej chwili, kiedy pojawiają się jakieś ważne informacje dotyczące katastrofy przerywamy program, by je nadać, częściej emitujemy serwisy informacyjne" - powiedziała w niedzielę PAP rzeczniczka stacji Katarzyna Brzezińska. Od soboty radio nie emituje też reklam, autopromocji, nadaje stonowaną muzykę oraz program specjalny.
Radio RMF od pierwszej wiadomości o tragedii nadaje specjalne wydanie Faktów, które - jak zapowiedziała rzeczniczka RMF Anna Kozłowska - potrwa aż do zakończenia akcji ratowniczej. "Zdjęta została normalna ramówka - nie ma reklam, muzyki, nadajemy tylko informacje, relacje świadków, rozmowy z ekspertami" - dodała.
Zmieniła się też ramówka radia TOK FM. W sobotę o godz. 20.00 stacja zrezygnowała z reklam i autopromocji, a także nadała trzygodzinny program z miejsca katastrofy, gdzie całą noc byli reporterzy TOK FM. Również w niedzielę zamiast normalnego programu cały czas nadawane były informacje o katastrofie. Przez 24 godziny radio informuje o ofiarach i telefonach, gdzie można szukać informacji, punktach, gdzie można oddawać krew itd.
O tragedii szeroko informują też portale internetowe. Onet.pl., Wirtualna Polska, a także m.in. strona Gazety Wyborczej wyświetlają się w czarno-białym kolorze. Na niektórych portalach powstały też księgi kondolencyjne, na innych stronach internauci wpisują kondolencje na forach.
Katastrofa w Katowicach jest też jedną z pierwszych informacji w serwisach mediów zagranicznych.
ks, pap