WSI znikną z końcem sierpnia lub września
Ponieważ prace nad prezydenckimi projektami trwają, Wassermann chce dać czas służbom na dobre przygotowanie tak zasadniczej zmiany. Według niego późniejszy termin - 30 września likwidacja WSI i 1 października powołanie SKW i SWW - byłby lepszy.
W poniedziałek, 22 maja komisja ma omówić ostatecznie zapisy trzech projektów ustaw i głosować nad przyjęciem swojego sprawozdania. Sejm, podczas zapowiadanego na przyszły tydzień posiedzenia, może przejść do drugiego czytania projektów tych ustaw.
Pozytywną opinię o projektach przedstawiła w środę sejmowa komisja do spraw służb specjalnych. Posłowie zwrócili jednak uwagę, że w projektowanych zapisach ustawowych brak wymogu posiadania wyższego wykształcenia przez szefów nowych służb. Według posłów komisji nadzwyczajnej, taki wymóg jest naturalny i nie wymaga precyzowania w ustawie, dlatego nie poparli wniosku speckomisji.
Paweł Graś (PO) zapowiedział poprawki do projektów, które zobowiążą komisję likwidująca WSI do przedstawienia prezydium Sejmu (poprzez komisję ds. służb specjalnych) bilansu zamknięcia Wojskowych Służb Informacyjnych. PO chce też wykonania rejestru środków operacyjnych, które są w dyspozycji WSI.
Wszystkie poprawki zgłaszane przez posłów mają być głosowane podczas poniedziałkowego posiedzenia.
Posłowie na wniosek przedstawicieli Kancelarii Prezydenta zmienili zakres oświadczenia przedstawianego komisji weryfikacyjnej. Żołnierze WSI mają w nim podać, czy wbrew ustawie wykorzystywali, lub ujawniali tajemnice państwowe lub służbowe, albo informacje uzyskiwane podczas służby w WSI.
Mają też poinformować, czy wiedzieli o przygotowywaniu, usiłowaniu lub dokonaniu czynu zabronionego i nie zawiadomili organów ścigania, albo pomagali sprawcy przestępstwa uniknąć odpowiedzialności. Oświadczenie ma też zawierać informacje, czy żołnierze starający się o przyjęcie do nowych służb będąc w WSI zmuszali inne osoby przemocą, lub bezprawną groźbą do określonych działań.
Służący w WSI mają też podać czy wpływali bezprawnie na działalność organów władzy publicznej lub prowadzili tajną współpracę z przedsiębiorcą, nadawcą, redaktorem naczelnym, dziennikarzem lub podmiotem prowadzącym działalność wydawniczą.
Żołnierze WSI mają też podać, czy tworzyli lub przekazywali fałszywe informacje, lub podejmowali inne działania, by jakaś osoba była ścigana w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa, wykroczenia lub przewinienia dyscyplinarnego; czy pomawiali osoby, instytucje, osoby prawne lub jednostki organizacyjne o postępowanie, które mogło poniżyć je w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania i czy osiągnęli korzyść majątkową lub osobistą przy takich działaniach.
Zgodnie z projektami ustaw, kto nie złoży oświadczenia, albo nie zostanie mu wyznaczony etat w nowych służbach, przechodzi do rezerwy kadrowej i nie będzie mógł być wyznaczony na stanowisko w sądach ani prokuraturach wojskowych, Żandarmerii Wojskowej, jednostkach zwiadowczych i rozpoznaniu.
Członków komisji weryfikacyjnej, którzy będą badać oświadczenia żołnierzy WSI chcących zatrudnić się w nowych służbach, powołają prezydent i premier - każdy po dwunastu. Przewodniczącego komisji wyznaczy prezydent.
Do dwóch tygodni po wejściu w życie ustaw premier na wniosek ministra obrony i po zasięgnięciu opinii prezydenta powoła pełnomocników ds. organizacji SKW i SWW, a sam minister obrony powoła komisję ds. likwidacji WSI i wyznaczy jej przewodniczącego.
Szefów nowych służb, na wniosek ministra obrony narodowej, powołuje i odwołuje premier, po zasięgnięciu opinii prezydenta, rządowego kolegium ds. służb specjalnych oraz sejmowej komisji ds. służb specjalnych.
Według opracowywanych przez komisję zapisów na kierownicze stanowiska w SKW i SWW można powołać osoby nie będące żołnierzami zawodowymi i funkcjonariuszami innych służb. Nie może to jednak być osoba, która pracowała, służyła, albo była tajnym współpracownikiem służb specjalnych PRL, ani "dyspozycyjnym sędzią" z czasów PRL.
pap, ab