Rząd chce wprowadzić do ustawy o rynku mocy nowe przepisy, dotyczące wymogów dla zdolności wytwórczych, w tym emisji dwutlenku węgla i nakładające na operatora obowiązek informowania prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) oraz ministra właściwego do spraw energii o zawarciu każdej umowy o współpracy z zagranicznymi operatorami systemów przesyłowych, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów (RM).
Przyjęcie projektu nowelizacji ustawy o rynku mocy przez Radę Ministrów planowane jest na III kwartał.
Unijne normy dotyczące emisji CO2
Celem planowanej nowelizacji jest zapewnienie zgodności przepisów z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z 5 czerwca 2019 r. w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej.
Określa ono nowe wymogi dla mechanizmów zdolności wytwórczych, w tym limity emisji dwutlenku węgla. Jednocześnie wyklucza z uczestnictwa w rynku mocy nowe jednostki wytwórcze (nieprowadzące produkcji komercyjnej) emitujące więcej niż 550 g CO2/kWh, a od 1 lipca 2025 r. także jednostki istniejące (prowadzące produkcję komercyjną przed 4 lipca 2019 r.) emitujące więcej niż 550 g CO2/kWh oraz ponad 350 kg CO2/kW w ciągu roku. Limity te nie dotyczą umów mocowych zawartych przed 31 grudnia 2019 r.
Zgodnie z rozporządzeniem 2019/943 organ regulacyjny wyznacza i podaje do publicznej wiadomości wielkość wartości niedostarczonej energii. Szacowane wartości niedostarczonej energii aktualizowane mają być co najmniej raz na pięć lat.
Normy emisji CO2 w Polsce. Możliwe zmiany
Planowane jest wprowadzenie przepisów, nakładających na prezesa URE obowiązku przedstawiania mocy jaką należy zakupić na aukcji.
W ustawie o rynku mocy miałyby – jak wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych – wprowadzone zmiany, dotyczące:
- informowania, przez operatora, prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE) oraz ministra właściwego do spraw energii o zawarciu i każdej zmianie umowy o współpracy z zagranicznymi operatorami systemów przesyłowych;
- dostosowania ustawy o rynku mocy do mechanizmu podzielnej płatności;
- modelu naliczania kar za opóźnienie w oddaniu jednostki do eksploatacji;
- wprowadzenia możliwości korekty parametrów umowy mocowej (zmiana mocy osiągalnej, zmiana technologii wytwarzania energii elektrycznej na technologię niskoemisyjną);
- określenia kto i w jakim terminie publikuje stawkę kary na dany rok dostaw;
- zaktualizowania oraz uzupełnienia przepisów dotyczących opłaty mocowej.