Świat wkroczył na ścieżkę transformacji energetycznej, której fundamentem jest redukcja zużycia energii i ograniczenie negatywnego oddziaływania produkcji na środowisko. Obowiązkiem nowoczesnego biznesu jest dbanie o ekologię. Polskie firmy dołączają do Europejskiego Zielonego Ładu i wprowadzają nowe produkty.
Spółka LOTOS Asfalt podjęła się tego wyzwania już wiele lat temu. Obecnie jest ona liderem zielonej zmiany na polskim rynku asfaltów. Oprócz produkcji i nowatorskich projektów w centrach badawczych, spółka skupia się również na promowaniu ekologicznych asfaltów tak, by pokazywać korzyści płynące z ich zastosowania. A tych jest sporo.
Wybór nowoczesnych technologii asfaltowych to same plusy. Oprócz oszczędności energii i redukcji śladu węglowego otrzymujemy możliwość ponownego wykorzystania materiału z recyklingu oraz neutralność dla środowiska wodnego.
Drugie życie opon w asfaltach
Prosta zasada „nie wyrzucaj – wykorzystaj” może zmienić bardzo wiele. Okazuje się, że nawet zużyte opony mogą przysłużyć się do ochrony środowiska. Już w 2013 roku LOTOS Asfalt jako pierwszy producent w Polsce opracował oraz uruchomił produkcję i sprzedaż asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy z recyklingu opon samochodowych.
Produkt cechuje wysoka trwałość i niski poziom hałasu podczas użytkowania. Aut na naszych drogach jest coraz więcej, dlatego ekologiczne zagospodarowanie starych opon to doskonała odpowiedź na coraz większą liczbę odpadów związanych z pojazdami. Warto dodać, że w każdej autocysternie z ekologicznym asfaltem zmieści się aż 400 zużytych opon.
Długowieczne asfalty
Prawdziwym wyzwaniem jest nie tylko wybudowanie dobrej nawierzchni, ale także utrzymanie jej w doskonałej kondycji. Mniej napraw to także większe oszczędności. Z pomocą przychodzą asfalty wysokomodyfikowane MODBIT HiMA, które również produkuje spółka LOTOS Asfalt. Są one stosowane w Polsce z pozytywnym skutkiem od kilku lat.
Lepiszcza te pojawiają się w nawierzchniach długowiecznych o trwałości przekraczającej 50 lat. Dzięki swoim ponadstandardowym właściwościom pozwalają na optymalizację konstrukcji i obniżenie kosztów budowy. Trwałość nawierzchni modyfikowanej polimerami gwarantuje również oszczędności w nakładach na prace remontowo-utrzymaniowe i znaczną redukcję śladu węglowego.
Innowacyjny asfalt tworzony „na ciepło”
LOTOS Asfalt w 2014 roku stworzył nowatorski produkt, który znacząco redukuje ślad węglowy. Jego unikalność polega na metodzie produkcji, podczas której stosuje się technologię „na ciepło” o nazwie WMA (Warm Mix Asfalt). Materiał ten uznawany jest za bardzo ekologiczny i pozwala na obniżenie temperatury produkcji nawet o 30 st. Celsjusza. Efektem jest ograniczenie wpływu na środowisko, oszczędność energii i redukcja oparów. Ślad węglowy jest niższy niż w przypadku tradycyjnych nawierzchni asfaltowych, a w porównaniu do dróg z cementu nawet kilkakrotnie. Bezpośrednio wpływa to również na wydłużenie żywotności samej drogi. Jest ona m.in. mniej podatna na spękania termiczne.
Asfalt, który walczy ze smogiem
Spółka LOTOS Asfalt nieustannie się rozwija i szuka nowych możliwości w procesie wytwarzania asfaltów przyjaznych środowisku. Na szczególną uwagę zasługują najnowsze badania firmy realizowane razem z Politechniką Gdańską. Wspólnie opracowują metodę produkcji asfaltu w oparciu o technologię fotokatalizatorów hybrydowych. Przyczyni się to do mniejszego zanieczyszczenia atmosfery i pozwoli zwalczać smog, który tak bardzo dokucza mieszkańcom dużych miast.
LOTOS Asfalt rozbudowuje swoją infrastrukturę, inwestuje w badania nad nowatorskimi asfaltami i dąży do tego, by produkty spółki były trwałe i przyjazne dla środowiska. Należy się spodziewać, że już wkrótce usłyszymy o kolejnych przełomowych technologiach w tej dziedzinie przemysłu. Intensywne prace trwają we wszystkich zakładach LOTOS Asfalt: w Gdańsku, Jaśle oraz Czechowicach-Dziedzicach.
Czytaj też:
Większa efektywność produkcji paliwa
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.