PKN ORLEN zakupi pierwszą w Polsce lokomotywę na wodór
Artykuł sponsorowany

PKN ORLEN zakupi pierwszą w Polsce lokomotywę na wodór

Pierwsza polska lokomotywa na wodór
Pierwsza polska lokomotywa na wodór Źródło: PKN Orlen
W Europie Zachodniej już jeżdżą pociągi ciągnięte przez wodorowe lokomotywy. Wszystko wskazuje na to, że pierwsza polska lokomotywa z takim napędem wkrótce pojawi się na polskich torach. PKN ORLEN w ramach współpracy z PESA Bydgoszcz planuje zakup nowoczesnej lokomotywy, która będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy.

PKN ORLEN zgodnie ze przyjętą strategią inwestuje w nowoczesne i czyste technologie, które przynoszą koncernowi konkretne korzyści biznesowe i jednocześnie ich wdrożenie przyczynia się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Rozwój przyjaznych środowisku technologii wodorowych wpisuje się w strategię ORLEN2030 zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych. Taką technologią jest wodór.

PKN ORLEN konsekwentnie rozwija technologię wodorową w transporcie, potencjał tego paliwa chce również w pełni wykorzystać także w przewozach kolejowych. Co roku spółka ORLEN Koltrans, którą jest sukcesywnie unowocześniana, zwiększa udziały w rynku. Nabycie pierwszej w Polsce lokomotywy wodorowej to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym.

Prototyp z firmy PESA

Oficjalna prezentacja prototypu pierwszej polskiej lokomotywy zasilanej ogniwami paliwowymi odbyła się podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku. Produkcja prototypowej lokomotywy wodorowej, którą zamierza kupić PKN ORLEN, właśnie się zakończyła. PESA pracowała nad nią prawie dwa lata.

Pojazd został skonstruowany na bazie lokomotywy manewrowej SM42, w której źródłem mocy jest silnik spalinowy. Nowa zmodernizowana lokomotywa została wyposażona w innowacyjny napęd. Nadano jej również nowoczesny wygląd - minimalistyczna stylistyka bryły pojazdu nawiązuje do obecnych trendów. Lokomotywa, której dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg, ma udźwig ok. 3200 ton. Jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania, co umożliwi szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową. Lokomotywa zyskała również system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów, oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. PKN ORLEN pracuje ponadto nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.

Strategia wodorowa

Zakup nowoczesnej lokomotywy to już kolejne działanie PKN ORLEN w kierunku rozwoju paliw alternatywnych, w tym wodoru. Zaledwie miesiąc temu PKN ORLEN, PESA i PKP podpisały list intencyjny w sprawie rozwoju technologii wodorowych na kolei – spółki chcą wspólnie prowadzić projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do wykorzystania wodoru jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe. Wcześniej Koncern podpisał listy intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju wodoru w transporcie z producentem pojazdów szynowych Alstom, który już produkuje pociągi wodorowe.

W kręgu zainteresowania koncernu znajduje się również wodorowy transport drogowy. W ubiegłym roku i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

Koncern, który już dziś jest jednym z największych w Polsce producentów wodoru, rozwija program inwestycyjny Hydrogen Eagle, który zakłada budowę hubów wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji dla transportu zasilanego odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. I tak PKN ORLENinwestuje m.in. w budowę hubu wodorowego we Włocławku. HUB początkowo będzie produkował około 170 kg wodoru, a docelowo osiągnie wydajność do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. Inwestycja przewiduje także powstanie instalacji produkującej wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktury logistycznej i dystrybucyjnej wodoru. Paliwo na pierwszym etapie dystrybucji będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. PKN ORLEN rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. Paliwo z Trzebini ma być wykorzystywane w transporcie publicznym na południu kraju. Zgodnie z planem produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Hydrogen Eagle pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI i obecnie znajduje się na etapie notyfikacji pomocy publicznej przez Komisję Europejską.

PKN ORLEN jest także właścicielem kilku punktów ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich niemieckich stacjach paliw „star-Grupa ORLEN”, a wkrótce udostępni także takie punkty na czeskich stacjach „Benzina - Grupa ORLEN”.Pierwsze stacje tankowania wodoru mają powstać także w Polsce, m.in. na działających stacjach paliw ORLEN w Poznaniu i w Katowicach. Znajdą się na nich stanowiska tankowania dla aut osobowych i autobusów.