W Krakowie ruszyła pierwsza publicznie dostępna stacja tankowania samochodów na wodór. Paliwo pochodzące z biorafinerii GRUPY ORLEN w Trzebini będzie napędzać ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej. Inwestycja została przygotowana zgodnie z ogłoszoną w tym roku strategią wodorową Grupy ORLEN. Do 2030 roku na realizację projektów wodorowych Koncern przeznaczy 7,4 mld zł. Dzięki temu blisko połowa wytwarzanego przez Grupę wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna.
Planowane inwestycje wodorowe w horyzoncie strategii do 2030 roku uplasują Grupę ORLEN jako lidera i partnera pierwszego wyboru w budowaniu gospodarki wodorowej w Europie Środkowo-Wschodniej.
Koncern szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzi w transporcie publicznym. W przyszłym roku, po Krakowie, otwarte zostaną kolejne dwie stacje wodorowe w Polsce, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.
Stacja do ładowania autobusów
Stacja tankowania wodoru została uruchomiona w Krakowie, w zajezdni autobusowej. Dostawy tego ekologicznego paliwa odbywają się z rafinerii w Trzebini, należącej do spółki ORLEN Południe, za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy.
Autobus wodorowy, z którego będą mogli korzystać mieszkańcy Krakowa, to pojazd całkowicie zeroemisyjny, który „emituje” jedynie parę wodną. Jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Autobus może przejechać na jednym pełnym tankowaniu do 350 km.
Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, podkreślił, że miasto, którym zarządza, od wielu lat inwestuje w transport, który będzie spełniał wszelkie normy unijne. Część z nich to właśnie autobusy elektryczne. - W tej chwili nastąpił krok dalej. Pierwszy autobus wodorowy wyjedzie niebawem na ulice Krakowa. Działamy w sposób systematyczny dla osiągnięcia neutralności klimatycznej - wskazał. A to dopiero początek!
Przyszłość transportu publicznego
Inwestycja zrealizowana przez PKN ORLEN we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie będzie wspierać rozwój ekologicznego, zeromisyjnego transportu publicznego w stolicy Małopolski, poprawiając jakość życia jej mieszkańców. Jednak na Krakowie nie kończą się plany paliwowego giganta.
Do tej pory koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z ponad 20 polskimi miastami i 6 przedsiębiorstwami, które są potencjalnymi odbiorcami produkowanego przez Grupę ORLEN wodoru. Ponadto, w maju br. podpisane zostało porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego.
PKN ORLEN podkreśla, że konsekwentnie realizuje zadania, które zapewnią Polakom bezpieczeństwo energetyczne, a koncernowi stabilny, długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie. Tym samym wzmacnia kompetencje w obszarze paliw alternatywnych, w tym wodoru, który będzie odgrywał coraz większą rolę w rozwoju motoryzacji i jest uważany za jeden z kluczowych elementów transformacji energetycznej.
Grupa ORLEN inwestuje w wodór
Jednak wodór jako paliwo dla transportu to tylko część projektów Grupy Orlen związanych z wodorem. - Wodór nie zawiera w sobie ani jednej cząstki węgla, co pomoże w procesie dekarbonizacji. Może być produktem, nośnikiem energii, magazynem energii i paliwem - powiedział kierownik zespołu transformacji wodorowej i paliw odnawialnych Jakub Lubiński PKN ORLEN.
Zgodnie ze strategią wodorową, do 2030 r. koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych. Dzięki temu blisko połowa wytwarzanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. Oznacza to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 1,6 mln ton! Strategia ta ma być realizowana w czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, badania i rozwój oraz przemysł i energetyka.
W ciągu najbliższych 8 lat Grupa ORLEN stworzy sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru, z których będą mogli korzystać kierowcy w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.
Obecnie koncern jest właścicielem już dwóch stacji tankowania dla pojazdów z ogniwami paliwowymi na swoich niemieckich stacjach paliw „star-Grupa ORLEN”. W tym roku korzystać będzie można z kolejnych czterech: trzech w Czechach i jednej w Polsce, w Krakowie, dedykowanej dla pojazdów komunikacji miejskiej. Z kolei w 2023 r. planowane jest otwarcie publicznych stacji wodorowych w Poznaniu i Katowicach, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów wodorowych. W trakcie postępowań przetargowych są kolejne stacje w Wałbrzychu, Pile i Włocławku.
Do 2030 roku Grupa ORLEN zbuduje także 10 hubów wodorowych w Polsce i za granicą. Pierwszy hub wodorowy, o wydajności ok. 50 kilogramów wodoru jakości automotive na godzinę, został uruchomiony już w zeszłym roku w Trzebini. Obecnie produkuje wodór z gazu ziemnego, z przeznaczeniem dla transportu, a docelowo wytwarzany będzie w nim wodór niskoemisyjny pochodzący z biometanu. Grupa ORLEN już rozpoczęła prace przygotowawcze w tym zakresie.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.