Paweł Pawlikowski, Jim Sheridan, Marc Forster. Jednym z tematów tegorocznej edycji Camerimage było odkrywanie z dystansu własnej kultury.
„Ida” Pawła Pawlikowskiego znowu triumfowała. Po zwycięstwach na festiwalach w Gdyni, Londynie, Warszawie, Mińsku i Gijon, zdobyła Złotą Żabę w Bydgoszczy. Ten film przekonuje do siebie kolejnych jurorów swoją precyzją, wyciszeniem i starannością z jaką został zrealizowany. Jest pozbawiony zbędnych słów, zawiera głębokie portrety psychologiczne bohaterek, dobre role aktorskie. I świetne zdjęcia Ryszarda Lenczewskiego i Łukasza Żala. To właśnie one zostały docenione na festiwalu sztuki operatorskiej Camerimage. W czarno-białych kadrach często ludzie zajmują niewielką część ekranu. Zagubieni, bezbronni, pozbawieni wpływu na rzeczywistość.
Sukcesy „Idy” cieszą również dlatego, że film, którego akcja rozgrywa się w PRL-u na początku lat 60., jest powrotem do kraju Pawła Pawlikowskiego. Po dekadach życia w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, artysta postanowił odkurzyć swoje najgłębsze wspomnienia i odtworzyć na ekranie atmosferę, którą zapamiętał z dzieciństwa. A razem z nią dylematy, które odziedziczył w genach. Pytania o tożsamość, o rolę jednostki w wielkiej historii, o bagaż przeszłości.
Na tegorocznym Camerimage temat powrotu do korzeni pojawiał się wielokrotnie. Jedną z gwiazd festiwalu był nagrodzony za całokształt twórczości Jim Sheridan - reżyser, którego pokochała Ameryka. Sheridan dostał trzy nominacje oscarowe, ale wciąż najmocniej tkwi w nim rodzinna Irlandia. - Stany Zjednoczone nauczyły mnie tłumaczyć własną kulturę na obcy język - mówił mi Sheridan. - Odnajdywać w partykularnych, irlandzkich losach uniwersalne dramaty. Jednak wciąż najpełniej zrozumiany czuję się w rodzinnym kraju – dodał.
Na festiwalu przypomniano wybitny film artysty - „Moją lewą stopę” - za którą aktorskiego Oscara dostał Daniel Day-Lewis. To opowieść o sparaliżowanym malarzu z Dublina, ale podobnie jak „W imię ojca” - również o irlandzkim poczuciu wolności i walce o niepodległość.
Do Europy też coraz chętniej wraca Marc Forster. Razem z Robertem Schaeferem odbierał Nagrodę dla Duetu Autor Zdjęć-Reżyser. - Pokochałem Los Angeles, tam jest piękne światło. Ale z wiekiem coraz bardziej czuję, że moje miejsce jest w rodzinnej Szwajcarii – mówił reżyser „Quantum of Solace”, hitowego „World War Z” czy „Marzyciela”, który przyniósł Oscara Janowi A.P. Kaczmarkowi. Na jego Twitterze najwięcej twittów poświęconych jest nie Bondowi, lecz krótkometrażowemu niewielkiemu projektowi „LX Forty” zrealizowanemu w Szwajcarii. O Włoszech, z których wywodzi się jego rodzina, chętnie opowiadał zaś John Turturro. Kultowy Jesus z „Big Lebowskiego” odebrał Specjalną Nagrodę dla Aktora i Reżysera.
Camerimage, ze świetnymi gośćmi ze świata, stał się w tym roku festiwalem powrotów. Czasem trudnego, czasem sentymentalnego odkrywania miejsc, kolorów i zapachów, które wyniosło się z dzieciństwa.
Pełna lista nagrodzonych:
KONKURS GŁÓWNY
Złota Żaba: Ida
zdj. Łukasz Żal, Ryszard Lenczewski
reż. Paweł Pawlikowski
Srebrna Żaba: Heli
zdj. Lorenzo Hagerman
reż. Amat Escalante
Brązowa Żaba: Inside Llewyn Davis
zdj. Bruno Delbonnel
reż. Ethan Coen, Joel Coen
*** *** ***
KONKURS FILMÓW POLSKICH
Najlepszy Film Polski: The Girl from the Wardrobe
zdj. Arkadiusz Tomiak
reż. Bodo Kox
*** *** ***
KONKURS ETIUD STUDENCKICH
Nagroda Studencka im. Laszlo Kovacsa - Złota Kijanka: Such a Landscape
zdj. Zuzanna Pyda
reż. Jagoda Szelc
szkoła: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L.Schillera w Łodzi (PWSFTviT)
Laureat Złotej Kijanki otrzymał także Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Srebrna Kijanka: Zinneke
zdj. Erika Medav
reż. Rémi Allier
szkoła: Institut des Arts de Diffusion (IAD)
Brązowa Kijanka: Funeral of Harald Kramer
zdj. Anselm Hartmann
reż. Marc Schlegel
szkoła: Institut für Film und Fernsehen FILMAKADEMIE WIEN
Nagroda Specjalna Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i firmy Mastershot za Najlepsze Zdjęcia w Konkursie Etiud Studenckich: Magnesium
zdj. Paul Özgür
reż. Sam De Jong
szkoła: Nederlandse Filmacademie
*** *** ***
KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Złota Żaba — Grand Prix: Winter Nomads
zdj. Camille Cottagnoud
reż. Manuel von Stürler
Specjalne Wyróżnienie: Matthew's Laws
zdj. Aage Hollander, Marc Schmidt
reż. Marc Schmidt
*** *** ***
KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Złota Żaba — Grand Prix: Grandpa and Me and a Helicopter to Heaven
zdj. Johan Palmgren
reż. Åsa Blanck, Johan Palmgren
Specjalne Wyróżnienie: Not Anymore: A Story of Revolution
zdj. Matthew VanDyke
reż. Matthew VanDyke
*** *** ***
KONKURS DEBIUTÓW REŻYSERSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Najlepszy debiut reżyserski: Augustine
zdj. Georges Lechaptois
reż. Alice Winocour
*** *** ***
KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Najlepszy debiut operatorski: Medeas
zdj. Chayse Irvin
reż. Andrea Pallaoro
*** *** ***
KONKURS FILMÓW 3D
Najlepszy Film Dokumentalny 3D: Pina
zdj. Hélene Louvart
reż. Wim Wenders
Najlepszy Film Fabularny 3D: Grawitacja
zdj. Emmanuel Lubezki
reż. Alfonso Cuarón
*** *** ***
KONKURS WIDEOKLIPÓW
Najlepszy wideoklip: Gesaffelstein Pursuit
zdj. Nicolas Loir
reż. Fleur & Manu
Najlepsze zdjęcia w wideoklipie: Ghostpoet Cold Win
zdj. Nicolas Loir
reż. Cyrille de Vignemont
Sukcesy „Idy” cieszą również dlatego, że film, którego akcja rozgrywa się w PRL-u na początku lat 60., jest powrotem do kraju Pawła Pawlikowskiego. Po dekadach życia w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, artysta postanowił odkurzyć swoje najgłębsze wspomnienia i odtworzyć na ekranie atmosferę, którą zapamiętał z dzieciństwa. A razem z nią dylematy, które odziedziczył w genach. Pytania o tożsamość, o rolę jednostki w wielkiej historii, o bagaż przeszłości.
Na tegorocznym Camerimage temat powrotu do korzeni pojawiał się wielokrotnie. Jedną z gwiazd festiwalu był nagrodzony za całokształt twórczości Jim Sheridan - reżyser, którego pokochała Ameryka. Sheridan dostał trzy nominacje oscarowe, ale wciąż najmocniej tkwi w nim rodzinna Irlandia. - Stany Zjednoczone nauczyły mnie tłumaczyć własną kulturę na obcy język - mówił mi Sheridan. - Odnajdywać w partykularnych, irlandzkich losach uniwersalne dramaty. Jednak wciąż najpełniej zrozumiany czuję się w rodzinnym kraju – dodał.
Na festiwalu przypomniano wybitny film artysty - „Moją lewą stopę” - za którą aktorskiego Oscara dostał Daniel Day-Lewis. To opowieść o sparaliżowanym malarzu z Dublina, ale podobnie jak „W imię ojca” - również o irlandzkim poczuciu wolności i walce o niepodległość.
Do Europy też coraz chętniej wraca Marc Forster. Razem z Robertem Schaeferem odbierał Nagrodę dla Duetu Autor Zdjęć-Reżyser. - Pokochałem Los Angeles, tam jest piękne światło. Ale z wiekiem coraz bardziej czuję, że moje miejsce jest w rodzinnej Szwajcarii – mówił reżyser „Quantum of Solace”, hitowego „World War Z” czy „Marzyciela”, który przyniósł Oscara Janowi A.P. Kaczmarkowi. Na jego Twitterze najwięcej twittów poświęconych jest nie Bondowi, lecz krótkometrażowemu niewielkiemu projektowi „LX Forty” zrealizowanemu w Szwajcarii. O Włoszech, z których wywodzi się jego rodzina, chętnie opowiadał zaś John Turturro. Kultowy Jesus z „Big Lebowskiego” odebrał Specjalną Nagrodę dla Aktora i Reżysera.
Camerimage, ze świetnymi gośćmi ze świata, stał się w tym roku festiwalem powrotów. Czasem trudnego, czasem sentymentalnego odkrywania miejsc, kolorów i zapachów, które wyniosło się z dzieciństwa.
Pełna lista nagrodzonych:
KONKURS GŁÓWNY
Złota Żaba: Ida
zdj. Łukasz Żal, Ryszard Lenczewski
reż. Paweł Pawlikowski
Srebrna Żaba: Heli
zdj. Lorenzo Hagerman
reż. Amat Escalante
Brązowa Żaba: Inside Llewyn Davis
zdj. Bruno Delbonnel
reż. Ethan Coen, Joel Coen
*** *** ***
KONKURS FILMÓW POLSKICH
Najlepszy Film Polski: The Girl from the Wardrobe
zdj. Arkadiusz Tomiak
reż. Bodo Kox
*** *** ***
KONKURS ETIUD STUDENCKICH
Nagroda Studencka im. Laszlo Kovacsa - Złota Kijanka: Such a Landscape
zdj. Zuzanna Pyda
reż. Jagoda Szelc
szkoła: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L.Schillera w Łodzi (PWSFTviT)
Laureat Złotej Kijanki otrzymał także Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Srebrna Kijanka: Zinneke
zdj. Erika Medav
reż. Rémi Allier
szkoła: Institut des Arts de Diffusion (IAD)
Brązowa Kijanka: Funeral of Harald Kramer
zdj. Anselm Hartmann
reż. Marc Schlegel
szkoła: Institut für Film und Fernsehen FILMAKADEMIE WIEN
Nagroda Specjalna Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i firmy Mastershot za Najlepsze Zdjęcia w Konkursie Etiud Studenckich: Magnesium
zdj. Paul Özgür
reż. Sam De Jong
szkoła: Nederlandse Filmacademie
*** *** ***
KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Złota Żaba — Grand Prix: Winter Nomads
zdj. Camille Cottagnoud
reż. Manuel von Stürler
Specjalne Wyróżnienie: Matthew's Laws
zdj. Aage Hollander, Marc Schmidt
reż. Marc Schmidt
*** *** ***
KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Złota Żaba — Grand Prix: Grandpa and Me and a Helicopter to Heaven
zdj. Johan Palmgren
reż. Åsa Blanck, Johan Palmgren
Specjalne Wyróżnienie: Not Anymore: A Story of Revolution
zdj. Matthew VanDyke
reż. Matthew VanDyke
*** *** ***
KONKURS DEBIUTÓW REŻYSERSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Najlepszy debiut reżyserski: Augustine
zdj. Georges Lechaptois
reż. Alice Winocour
*** *** ***
KONKURS DEBIUTÓW OPERATORSKICH
pod patronatem Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Najlepszy debiut operatorski: Medeas
zdj. Chayse Irvin
reż. Andrea Pallaoro
*** *** ***
KONKURS FILMÓW 3D
Najlepszy Film Dokumentalny 3D: Pina
zdj. Hélene Louvart
reż. Wim Wenders
Najlepszy Film Fabularny 3D: Grawitacja
zdj. Emmanuel Lubezki
reż. Alfonso Cuarón
*** *** ***
KONKURS WIDEOKLIPÓW
Najlepszy wideoklip: Gesaffelstein Pursuit
zdj. Nicolas Loir
reż. Fleur & Manu
Najlepsze zdjęcia w wideoklipie: Ghostpoet Cold Win
zdj. Nicolas Loir
reż. Cyrille de Vignemont