Uczestnicy ankiety wskazali również na inne kluczowe kwestie, takie jak ochrona środowiska, sytuacja gospodarcza oraz dostęp do opieki zdrowotnej i edukacji.
Jakie największe problemy młodych Europejczyków?
Badanie przeprowadzone wśród obywateli UE w wieku 16-30 lat pokazuje, że największym problemem dla młodych ludzi są rosnące koszty życia. To właśnie inflacja i wzrost cen produktów codziennego użytku spędzają sen z powiek 40 proc. respondentów.
Na drugim miejscu wśród priorytetów młodego pokolenia znalazła się ochrona środowiska i zmiany klimatu – wskazała ją jedna trzecia ankietowanych. Ważnym zagadnieniem okazała się także sytuacja gospodarcza oraz tworzenie nowych miejsc pracy (31 proc.). Kolejne istotne kwestie to polityka socjalna (29 proc.), edukacja i szkolenia (27 proc.), problematyka mieszkaniowa (23 proc.) oraz bezpieczeństwo i obrona UE (21 proc.).
Czytaj też:
Polska deklasuje Zachód. Niesamowity wzrost produktywności
Bezpieczeństwo. Dla kogo najważniejsze?
Kwestia obronności i bezpieczeństwa jest szczególnie istotna dla młodych ludzi w Czechach (36 proc.), Polsce (33 proc.) oraz Estonii (32 proc.).
Roberta Metsola, przewodnicząca Parlamentu Europejskiego, skomentowała wyniki badania:
„Słuchanie młodych Europejczyków i ich obaw jest kluczowe dla polityków, decydentów i demokracji europejskiej. Młodzi ludzie martwią się rosnącymi cenami, zmianami klimatu, bezpieczeństwem i możliwością znalezienia dobrej pracy. To są kwestie, które musimy uwzględniać w każdej decyzji i w każdym uchwalanym prawie. W przeciwnym razie ryzykujemy utratę całego pokolenia, które popadnie w rozczarowanie”.
Media społecznościowe dominującym źródłem informacji
Eurobarometr wskazuje na istotną zmianę w sposobie, w jaki młodzi ludzie pozyskują informacje. Aż 42 proc. osób w wieku 16-30 lat deklaruje, że ich głównym źródłem wiedzy na temat polityki i spraw społecznych są media społecznościowe. Telewizja plasuje się na drugim miejscu (39 proc.), ale jej popularność spada wśród najmłodszych grup wiekowych.
Osoby w wieku 25-30 lat częściej sięgają po tradycyjne źródła, takie jak telewizja, portale informacyjne i radio, podczas gdy młodsi (16-18 lat) opierają się głównie na mediach społecznościowych (45 proc.). Popularne są także rekomendacje znajomych i rodziny, którym ufa 29 proc. najmłodszych respondentów.
Czytaj też:
Glapiński o inflacji i stopach procentowych. Nie ma dobrych wieści dla Polaków
Instagram i TikTok najpopularniejsze wśród młodych
Najczęściej wybieraną platformą do śledzenia wiadomości wśród młodych Europejczyków jest Instagram (47 proc.), a tuż za nim plasuje się TikTok (39 proc.). X (dawniej Twitter) jest znacznie mniej popularny i używany przez jedynie 21% respondentów.
Młodzi Europejczycy świadomi zagrożeń dezinformacji
Aż 76 proc. młodych Europejczyków uważa, że zetknęło się wcześniej z fałszywymi wiadomościami i dezinformacją. W dziewięciu krajach UE ponad połowa respondentów przyznaje, że jest narażona na fake newsy „często” lub „bardzo często”.
Najwięcej takich odpowiedzi odnotowano na Malcie (59 proc.), Węgrzech (58 proc.), w Grecji (57 proc.), Luksemburgu (55 proc.) i Belgii (54 proc.). Z kolei najmniej osób deklarujących kontakt z dezinformacją pochodzi z Rumunii (19 proc.) i Bułgarii (11 proc.).
Eurobarometr Młodzieży. Metodologia badania
Badanie Eurobarometr Młodzieży zostało przeprowadzone przez Ipsos metodą Computer-Assisted Web Interviewing (CAWI) w dniach 25 września – 3 października 2024 r. we wszystkich 27 państwach członkowskich UE. W ankiecie wzięło udział 25 863 młodych ludzi w wieku 16-30 lat.
Czytaj też:
Cyberprzestępcy polują na dzieci. Tak można stracić fortunę