Wyciekły nowe pomysły MEN. Zniknie kolejna ocena na świadectwie

Wyciekły nowe pomysły MEN. Zniknie kolejna ocena na świadectwie

Barbara Nowacka
Barbara Nowacka Źródło: PAP / Adam Warżawa
Szefowa MEN Barbara Nowacka planuje zlikwidować ocenę z zachowania. Ostateczny kształt zmian nie jest jeszcze pewny, ale pojawiły się pierwsze propozycje. – Nauczyciele się załamią – oceniła osoba znająca kulisy tworzących się rozwiązań.

Barbara Nowacka planuje zlikwidować ocenę z zachowania – zapowiada „Newsweek”. Tygodnik dotarł do nowych planów Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ocena z zachowania jest wpisywana do świadectwa, ale nie można zostawić ucznia z tego powodu, aby powtarzał klasę. Aby wprowadzić zmianę w życie, należy najpierw znowelizować Ustawę o systemie oświaty, która narzuca na szkoły obowiązek wystawiania stopni za zachowanie.

Resort nie chce również tego robić z dnia na dzień. Ma zostać wprowadzony okres przejściowy. Po rezygnacji z oceny z zachowania według ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych ma zostać wprowadzony „systematycznie stosowany, bieżący, rozwojowy opis zachowania”. Jak czytamy „będzie on opracowywany przez ucznia samodzielnie, ale we współpracy z wychowawcą i na podstawie ogólnokrajowych kryteriów”.

Barbara Nowacka planuje zlikwidować ocenę z zachowania. „Nauczyciele się załamią”

Ministerialny zespół nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji. Zmiany zmierzają jednak w kierunku przejścia z oceny wyrażonej stopniem na taką w formie opisowej, jak to ma miejsce w klasach 1-3. – Nauczyciele się załamią. Dojdzie im jeszcze więcej papierologii i jeszcze więcej poświęconego dla szkoły czasu – komentuje informator portalu. Dyrektor Departamentu Komunikacji w MEN Kacper Lawera zapowiada konsultacje z pedagogami.

Zmiana planowana jest na 2026 r., wraz z wdrażaniem reformy podstawy programowej. Funkcjonowanie szkolnych systemów oceniania uczniów w woj. świętokrzyskim Najwyższa Izba Kontroli sprawdzała w 2023 r. W większości z badanych placówek kontrolerzy wykryli nieprawidłowości. W raporcie podkreślono m.in., że „ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania uczniów budzi wiele kontrowersji”.

Czytaj też:
Szefowa MEN zapowiedziała istotne zmiany. Broniarz z kontrą: Najłatwiej to wrzucić w szkołę
Czytaj też:
Czarnek ostro o Nowackiej ws. religii w szkołach. Apeluje do episkopatu