Czy kartkówka/kolokwium to dobry sposób na ucznia/studenta?

Czy kartkówka/kolokwium to dobry sposób na ucznia/studenta?

Studenci uczą się dużo efektywniej przy odpowiedniej motywacji. Wykładowcy stosują różne sposoby sprawdzania wiedzy. Nie zawsze jednak wybierają te, które są naprawdę skuteczne. Zapytaliśmy naszych użytkowników, które metody ich zdaniem najlepiej motywują do systematycznej pracy, które uważają za skuteczne, a które wręcz przeciwnie?

nternauci mieli za zadanie zaznaczyć, która z wymienionych metod jest ich zdaniem motywująca, a która wręcz przeciwnie: odpytywanie, kartkówka, egzamin, rozwinięta ocena opisowa, słowna pochwała, presja kolegów, by być przygotowanym do zajęć oraz świadomość przydatności wiedzy w praktyce.

Zdaniem naszych czytelników do systematycznej pracy najbardziej motywują tradycyjne

kartkówki

i

egzaminy

(po88 proc.). Tuż za nimi uplasowało się

odpytywanie

(80 proc.). Widać więc, że respondenci wybrali metody tradycyjne, od dawien dawna stosowane w polskim szkolnictwie. Nie wszystkich jednak motywuje stresująca forma sprawdzania wiedzy. Jak zauważa jeden z internautów, „niektórych presja demotywuje – sam jestem przykładem;-P". Inny głos na forum: „nagradzanie jest najlepszym motywatorem, ponieważ tak jesteśmy nauczeni od dziecka, że coś za coś". Dlatego też równie często co odpytywanie w naszej ankiecie wybierano

słowne pochwały

. Zdecydowana większość (76 proc.) uważa, że motywująca jest

świadomość przydatności wiedzy w praktyce

. Ponad połowa internautów (58 proc.) zaznaczyła

rozwiniętą ocenę opisową

pracy. Podobnie było z 

presją kolegów

, by być przygotowanym do zajęć, choć, jak zauważył jeden z respondentów: „w oczach innych studentów to raczej obciach się uczyć – lepiej mówić, że się nie jest przygotowanym do zajęć".