Globalna klasa bez granic

Globalna klasa bez granic

Dodano:   /  Zmieniono: 
 
Jak najlepiej zintegrować nauczanie w placówkach uniwersyteckich rozsianych po całym świecie? Przed takim dylematem stanął Uniwersytet Georgetown w Waszyngtonie. Władze szkoły jako pierwsze na świecie postanowiły wykorzystać do tego celu nowoczesną technologię telepresence, która umożliwia szerzenie edukacji i zbliżenie studentów w odległych lokalizacjach.
Badania nad stworzeniem „globalnej klasy" z wykorzystaniem technologii telepresence Uniwersytet rozpoczął w 2007 roku. Ponieważ uczelnia dopiero co otworzyła w Katarze Szkołę Służby Zagranicznej (SFS-Qatar), jej władze zaczęły poszukiwać sposobów  na lepsze połączenie tych fizycznie odległych kampusów.

James Reardon-Anderson, dziekan Szkoły Służby Zagranicznej w Katarze wyjaśnia: – Inicjatywa o nazwie ‘Globalna klasa’ została opracowana w celu spójnego nauczania w geograficznie oddalonych kampusach. Jej celem jest zapewnienie studentom z różnych krajów i kultur możliwości rozmowy i nauki wśród pozostałych, jak również związanie ze sobą dwóch kampusów Uniwersytetu Georgetown w sposób, jaki w przeszłości był niemożliwy.

Uniwersyteckie zespoły IT w Waszyngtonie i Katarze rozpoczęły poszukiwania najlepszego systemu. Osobą odpowiedzialną za wdrożenie inicjatywy był Johnathon Chapman, dyrektor IT w SFS-Qatar. – Szukaliśmy rozwiązania telepresence, które zapewniłoby realistyczne środowisko sali wykładowej dzięki kamerom zdolnym do przenoszenia obrazu na studentów zadających pytania oraz wyświetlania materiałów cyfrowych wszystkim uczestnikom przy jak najmniejszym nakładzie pracy – powiedział Chapman. Ostatecznie zdecydowano się na System RPXTMHD firmy Polycom, który zaczął działać w lutym 2008 roku. 

System jest często używany m.in. podczas kursu o nazwie ‘Przedsiębiorczość społeczna na Bliskim Wschodzie i w Stanach Zjednoczonych’ nauczanym z Waszyngtonu, w którym udział bierze 18 studentów zlokalizowanych w Katarze i 10 w Waszyngtonie. Po oswojeniu się z nową technologią, studenci z obu ośrodków chętnie angażują się w dyskusje podczas wykładów.

– Technologia jest tak realistyczna, że daje poczucie obecności w jednej sali wykładowej – powiedział John Taylor Hebben, kierownik ds. studenckich oraz wykładowca asystent w SFS-Qatar. – Zupełnie nie ma się wrażenia, że mówi się do ekranu.