Odpowiadając na pytanie „Czy e-learning zastąpi tradycyjną edukację?” należy zastanowić się nad obowiązującymi tendencjami na rynku pracy oraz zwrócić uwagę na sposób życia z wykorzystaniem multimedialnych narzędzi dorastającego pokolenia, które już za kilka lat wejdzie na rynek pracy.
Edukacja powinna precyzyjnie określać odniesienia do obecnie obowiązujących warunków, w jakich działają i będą działać absolwenci i studenci przez następne lata.
Szeroka rzesza ogółu społeczeństwa po zakończeniu studiów zmierza się z wymaganiami rynku pracy, chcąc osiągnąć sukces w procesie gospodarczym i innowacyjnym, borykając się z ogromną konkurencją. Wyraźne tendencje zmian na rynku pracy związane szczególnie z silnym zapotrzebowaniem na nowe specjalizacje zawodowe, ciągłe dokształcanie się połączone z umiejętnościami praktycznymi, oznacza pilną potrzebę przeobrażenia w systemie edukacji. Na rynku pracy zauważalna jest tendencja wzrostu absolwentów którzy powinni być przygotowani do ciągłego pozyskiwania i uzupełniania wiedzy i umiejętności. Absolwentów którzy wychowali się w świecie gier komputerowych, blogów internetowych, portali społecznościowych i w wirtualnym środowisku.
Można by tu zacytować Daniela Denetta, „Nagi umysł ludzki – bez papieru i ołówka, bez mówienia, wymiany poglądów, robienia szkiców – jest czymś czego nikt nie widział". Oznacza to, że umysł, bez odpowiedniej technologii informacyjnej i przekazu z wykorzystaniem multimedialnych narzędzi (np.: kod języka), nie będzie zrozumiały. Aby sprostać tym wymaganiom należy zwrócić szczególną uwagę na technologie i sposób uczenia się przy odpowiednich metodach dostępu do informacji i poszerzania wiedzy. Chcąc sprostać tym wymaganiom musimy dobrać odpowiednie procesy kształcenia przy wykorzystaniu kilku metod dydaktycznych, które oddziałują na różne płaszczyzny umysłu, dają uczącemu się możliwość nauki we własnym tempie. Nie tylko tradycyjny model edukacji, ale połączenie tej metody z nowymi technologiami da wartość dodaną. Jedną z takich metod jest blended learning i/lub distance learnig. Coraz nowsze technologie informacyjne i cyfrowe media dają możliwość podmiotowości uczącemu się i wyzwolenie się spod wyłącznej i bezpośredniej kurateli wykładowcy. Dzięki wielu formom nauki to podmiot uczący dawkuje sobie informację oraz wyznacza czas procesu uczenia się. Uczący uzupełnia wiedzę, aby dorównać do poziomu grupy, w której się znajduje lub nabyć nową przed zajęciami stacjonarnymi, na których ćwiczone są case study.
Dlatego sądzę, że nie tyle sam e-learning, co łączone metody nauczania staną się najlepszym narzędziem do podnoszenia umiejętności i ciągłego zdobywania wiedzy. Wykorzystanie nowoczesnych metod dydaktycznych ma szczególne znaczenie w przypadku rozproszonej struktury, międzynarodowego środowiska, różnic kulturowych, gdzie często jedyną możliwością edukacji w czasie rzeczywistym jest korzystanie z narzędzi multimedialnych, np.: wirtualne klasy, które zachowają tak ważny dla każdego czynnik ludzki.
Magdalena Szwedkowicz-Pawlikowska
Szeroka rzesza ogółu społeczeństwa po zakończeniu studiów zmierza się z wymaganiami rynku pracy, chcąc osiągnąć sukces w procesie gospodarczym i innowacyjnym, borykając się z ogromną konkurencją. Wyraźne tendencje zmian na rynku pracy związane szczególnie z silnym zapotrzebowaniem na nowe specjalizacje zawodowe, ciągłe dokształcanie się połączone z umiejętnościami praktycznymi, oznacza pilną potrzebę przeobrażenia w systemie edukacji. Na rynku pracy zauważalna jest tendencja wzrostu absolwentów którzy powinni być przygotowani do ciągłego pozyskiwania i uzupełniania wiedzy i umiejętności. Absolwentów którzy wychowali się w świecie gier komputerowych, blogów internetowych, portali społecznościowych i w wirtualnym środowisku.
Można by tu zacytować Daniela Denetta, „Nagi umysł ludzki – bez papieru i ołówka, bez mówienia, wymiany poglądów, robienia szkiców – jest czymś czego nikt nie widział". Oznacza to, że umysł, bez odpowiedniej technologii informacyjnej i przekazu z wykorzystaniem multimedialnych narzędzi (np.: kod języka), nie będzie zrozumiały. Aby sprostać tym wymaganiom należy zwrócić szczególną uwagę na technologie i sposób uczenia się przy odpowiednich metodach dostępu do informacji i poszerzania wiedzy. Chcąc sprostać tym wymaganiom musimy dobrać odpowiednie procesy kształcenia przy wykorzystaniu kilku metod dydaktycznych, które oddziałują na różne płaszczyzny umysłu, dają uczącemu się możliwość nauki we własnym tempie. Nie tylko tradycyjny model edukacji, ale połączenie tej metody z nowymi technologiami da wartość dodaną. Jedną z takich metod jest blended learning i/lub distance learnig. Coraz nowsze technologie informacyjne i cyfrowe media dają możliwość podmiotowości uczącemu się i wyzwolenie się spod wyłącznej i bezpośredniej kurateli wykładowcy. Dzięki wielu formom nauki to podmiot uczący dawkuje sobie informację oraz wyznacza czas procesu uczenia się. Uczący uzupełnia wiedzę, aby dorównać do poziomu grupy, w której się znajduje lub nabyć nową przed zajęciami stacjonarnymi, na których ćwiczone są case study.
Dlatego sądzę, że nie tyle sam e-learning, co łączone metody nauczania staną się najlepszym narzędziem do podnoszenia umiejętności i ciągłego zdobywania wiedzy. Wykorzystanie nowoczesnych metod dydaktycznych ma szczególne znaczenie w przypadku rozproszonej struktury, międzynarodowego środowiska, różnic kulturowych, gdzie często jedyną możliwością edukacji w czasie rzeczywistym jest korzystanie z narzędzi multimedialnych, np.: wirtualne klasy, które zachowają tak ważny dla każdego czynnik ludzki.
Magdalena Szwedkowicz-Pawlikowska