Gimnazjaliści pisali test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej

Gimnazjaliści pisali test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. WPROST 
Około 450 tys. uczniów III klas z około 7 tys. gimnazjów w całym kraju przystąpiło w środę do egzaminu, który sprawdzi ich wiedzę matematyczno-przyrodniczą. Jego głównym wątkiem był węgiel jako pierwiastek chemiczny, ale także jako skała osadowa. Uczniowie test uznali za trudny.

Jak poinformował dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Krzysztof Konarzewski, egzamin przebiegł bez zakłóceń. Test trwał dwie godziny, dla uczniów z dysfunkcjami (np. dysleksją) jego czas mógł być przedłużony o dodatkową godzinę.

Wszyscy uczniowie w Polsce rozwiązywali taki sam test. Prace zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.

W teście znalazło się 36 zadań z matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii. Wiele z nich w swojej treści odnosiło się do węgla, zarówno jako pierwiastka chemicznego, jak i skał osadowych np. węgla kamiennego i brunatnego. Były to zarówno zadania zamknięte (trzeba wskazać poprawną z podanych odpowiedzi), jak i otwarte (uczeń sam musi udzielić odpowiedzi).

Gimnazjaliści - posługując się diagramami, wykresami i tabelami - musieli m.in. określić udział węgla w masie biosfery, ustalić kolejność wydarzeń geologicznych (podany był przekrój geologiczny ze złożem węgla brunatnego), a także podać wzór radioaktywnego gazu, który powstał w wyniku rozkładu materiału organicznego zawierającego promieniotwórczy izotop węgla, tzw. węgiel-14.

Wśród zadań matematycznych pojawiło się m.in. takie: "Maksymalne załadowane ciężarówki: jedna o nośności 8 ton, a druga 12 ton przewoziły 520 ton węgla, wykonując w sumie 60 kursów. Ułóż układ równań, który pozwoli obliczyć, ile kursów wykonała każda z ciężarówek". Ponadto, uczniowie musieli uzupełnić tabelę (z podanymi danymi), jak zmieniała się emisja cząstek beta z 50 g węgla w ciągu 17100 lat od chwili obumarcia drzewa.

Uczniowie, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP, uznali, że tegoroczny test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej był trudny.

Arkusz testu rozwiązywanego przez gimnazjalistów jest dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły.

W czwartek uczniowie pisać będą trzecią część egzaminu - test z języka obcego.

Wyniki egzaminu uczniowie poznają w połowie czerwca.

PAP, mm