Raport Komisji powstał na podstawie prac sieci Eurydice. Zajmuje się ona gromadzeniem i analizą danych dotyczących systemów edukacji. Badaniem objęto 29 państw, czyli wszystkie państwa członkowskie UE z wyjątkiem Bułgarii oraz Islandię i Norwegię.
We wszystkie kraje europejskie, poza paroma wyjątkami, realizuje się lub planuje się wdrożenie polityki równouprawnienia płci w edukacji. Jej najważniejszym celem jest zakwestionowanie tradycyjnych ról i stereotypów związanych z płcią. Zajmują się one również zwiększeniem liczby kobiet w organach decyzyjnych, przeciwdziałaniem związanym z płcią schematom w wynikach nauczania oraz zwalczaniem przypadków molestowania ze względu na płeć w szkołach.
Dziewczęta mają zwykle lepiej się uczą, znacznie częściej niż chłopcy powtarzają klasę. Z międzynarodowych badań wynika, że w około jednej trzeciej europejskich systemów kształcenia chłopcy częściej mają trudności z czytaniem, natomiast dziewczęta osiągają słabsze wyniki w matematyce. Najważniejszym czynnikiem jednak pozostaje status społeczno-ekonomiczny.
Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że kobiety stanowią większość studentów i absolwentów szkolnictwa wyższego w prawie wszystkich krajach i dominują w takich dziedzinach jak edukacja, zdrowie i opieka społeczna, nauki humanistyczne i sztuka. Mężczyźni z kolei przeważają w inżynierii, produkcji i budownictwie.
PP / Interklasa