Gdyby nie system byłoby więcej ścisłowców

Gdyby nie system byłoby więcej ścisłowców

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. sxc.hu Źródło: FreeImages.com
Polscy uczniowie mogliby być całkiem niezłymi studentami ścisłych kierunków, ale problemem jest edukacja na niższym poziomie. Zmiany byłyby potrzebne już w przedszkolu - wynika z badań przeprowadzonych przez dr Stefanię Elbanowską-Ciemuchowską z Uniwersytetu Warszawskiego.
Nie różnimy się zbyt wiele od innych krajów Unii Europejskiej. Także w Polsce, zainteresowanie studiami ścisłymi i technicznymi jest znacznie niższe niż humanistycznymi. Krokiem w kierunku zmian jest wprowadzenie obowiązkowej matury z matematyki. Zdaniem dr Elbanowskiej-Ciemuchowskiejto krok konieczny. Nie jest on jednak wystarczający.

- Z wykształcenia jestem fizykiem i pedagogiem, stąd głównie dociekałam, jaka jest przyczyna braku zainteresowań fizyką - wyjaśniła dr Elbanowska-Ciemuchowska. Wyniki badań pokazały, że młodzież chce się uczyć tego przedmiotu, ale potrzebuje odpowiednich programów i nauczycieli. - Programy przeładowane wiadomościami, przekraczającymi możliwości percepcyjne uczniów, zniechęcały ich do nauki i zainteresowania przedmiotem. Nauki ścisłe należą do trudnych przedmiotów wymagających dobrej wyobraźni i przygotowania. Forma przekazu wiedzy uczniom odgrywa ogromna rolę - tłumaczy dr Elbanowska-Ciemuchowska.

W centrum zainteresowań badaczki znaleźli się uczniowie gimnazjów i pierwszych dwóch klas liceów. Z jej pracy wynika, że uczniowie coraz bardziej lubią nauki ścisłe, ale wciąż stosunkowo rzadko decydują się związać z nimi swoje życie zawodowe, najczęściej dlatego, że nie czują się na siłach, by podejmować studia w tych dziedzinach i zdawać z nich egzaminy.

Zdaniem Elbanowskiej-Ciemuchowskiej wystarczy niewiele, aby zmienić ten trend. Konieczne jest przekazywanie uczniom większej ilości praktycznych przykładów - Często uczniowie zadawali pytanie: "do czego mi to będzie potrzebne?" Domagali się, by wiedza była im użyteczna Jeśli na fizyce wyjaśniane były zjawiska, które ich otaczały, wtedy wzrastało ich zainteresowanie" - mówi.

Badania przeprowadzone wśród studentów wskazują, że zainteresowania młodzieży konkretnymi przedmiotami szkolnymi można kształtować i najczęściej dobry nauczyciel lub inna osoba z otoczenia może wywrzeć taki wpływ na młodego człowieka, że zdecyduje się on poświęcić swoje życie zawodowe danej dziedzinie. "Na pytanie o przyczynę wyboru studiów na fizyce bardzo często pada odpowiedź, że o wyborze kierunku zdecydował wpływ otoczenia: nauczyciel fizyki, rodzice, rodzina" - zaznaczyła badaczka.

PAP Nauka w Polsce, pp