Rynek energii uwolniono w 2007 r., ale dopiero ostatnie dwa lata pokazały, że Polacy zaczynają się przekonywać do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. Dlaczego?
Damian Lindner, Energetyczne Centrum SA: To proste. Polacy szukają oszczędności w budżetach domowych i coraz częściej sięgają po oferty niezależnych sprzedawców, którzy mogą im zaproponować niższą cenę prądu. Uproszczona procedura zmiany sprzedawcy energii elektrycznej i rosnąca konkurencja na rynku są korzystne dla klientów indywidualnych. Wciąż jednak niespełna 1 proc. spośród 13,5 mln gospodarstw domowych skorzystał z prawa do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. W Szwecji ten odsetek w wypadku klientów indywidualnych sięga ponad 30 proc. Ale tempo zmian rośnie. Rok 2013 zamknęliśmy z ponad 100 tys. klientów indywidualnych, którzy prąd kupują teraz taniej w Energetycznym Centrum.
Jak niezależni sprzedawcy prądu konkurują z państwowymi gigantami na wciąż częściowo kontrolowanym rynku energii dla klientów indywidualnych?
Nie mamy żadnej tajnej broni, tylko niższą stawkę za energię elektryczną dla gospodarstw domowych. To tajemnica sukcesu. Ponadto klienci naszej firmy mają dostęp do usług dodatkowych w preferencyjnych cenach niższych od stawek rynkowych. Wykorzystujemy głównie kanał sprzedaży bezpośredniej. Możliwość zawarcia umowy we własnym domu jest wygodna dla klienta, daje czas na wytłumaczenie wątpliwości w sprawie zmiany sprzedawcy prądu i wyjaśnienie oferty. Z entuzjazmem przyjmujemytakie inicjatywy, jak kampania edukacyjna Towarzystwa Obrotu Energią i „Poradnik świadomego klienta”. Odbiorcy indywidualni powinni znać swoje prawa.
Jak wygląda proces zmiany sprzedawcy energii elektrycznej u Kowalskiego?
Tak jak zmiana dostawcy internetu czy operatora telefonii komórkowej. Nie wymaga to wielu formalności, bo wszystko może załatwić za nas nowy sprzedawca. Procedura jest prosta i bezpłatna, nie wymaga montowania nowych liczników czy podciągania kabli. To, co się zmienia, to sposób rozliczenia, czyli dwie faktury zamiast jednej. Po zmianie sprzedawcy energii elektrycznej klient indywidualny ma de facto dwie umowy, podpisane z dwoma odrębnymi podmiotami, czyli dystrybutorem i sprzedawcą. Opłata dystrybucyjna jest stała, więc kupując tańszą energię, mamy gwarancję obniżenia rachunków ■