To od sektora transportu, logistyki i spedycji, czyli w skrócie trzech liter – TSL – zaczynamy naszą serię branżowych rankingów polskich czempionów. Przypadków nie ma. TSL jest jedną z najsilniejszych obszarów polskiej gospodarki. Generuje 6-7 proc. polskiego PKB. A to mniej więcej tyle, ile Polska już wydaje corocznie na całą ochronę zdrowia.
Cały sektor zatrudnia ponad milion Polaków. Tylko w samym transporcie działa u nas aż 125 tys. przedsiębiorstw, z czego jedna trzecia posiada licencję na przewozy międzynarodowe.
W żadnym innym kraju członkowskim UE ten sektor nie jest tak mocno rozwinięty. Nic dziwnego, skoro żaden inny kraj nie ma tak wyjątkowego położenia jak Polska, co w głównej mierze spowodowało rozkwit firm transportowych nad Wisłą.
Ale przyczyn sukcesu było jeszcze kilka.
Branża trzech przełomów
Patrząc na ostatnie 35 lat, to branża miała za sobą kilka przełomów. Ten największy to oczywiście wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. Otworzyły się granice, skończyły kolejki, ruszył wolny handel. Polskie firmy zyskały dostęp do gigantycznego rynku 500 mln konsumentów. Zaczynały od małego kabotażu, potem był ten duży. To pozwoliło zbudować pozycję na rynku. Ale kilka lat przed unijną akcesją rodził się inny przełom.
Pod koniec lat 90. Polacy coraz częściej łączyli się z Internetem. To z kolei dało początek rynkowi e-commerce, który nakręcił usługi kurierskie, magazynowe i zaczął kształtować cały rynek. Warto przypomnieć choćby jedną datę – w grudniu 1999 r. wystartowało Allegro. Zaczynało od siedziby w piwnicy hurtowni sprzętu komputerowego, dzisiaj jest największą platformą handlu internetowego w Europie
Kolejnym przełomem dla branży, już tym bardziej współczesnym, była na pewno pandemia COVID-19, kiedy to polski, jak i zresztą światowy, sektor e-commerce rósł w kosmicznym tempie.
Hodowanie grubej skóry
Mimo tych bodźców do rozwoju, od kilku lat mówi się, że polska branża transportowa jest w kryzysie. Pandemia z jednej strony rozwinęła e-commerce, ale z drugiej zakłóciła łańcuchy dostaw. Potem nie było lepiej.
Branży nie pomagają nowe unijne regulacje, trudności w pozyskiwaniu kierowców, wysokie koszty pracy czy wzrost cen paliw, ubezpieczeń, leasingu, serwisu i tak można by jeszcze wymieniać długo. To wszystko dało efekt znany z kolejnych raportów Krajowego Rejestru Długów. Ten ostatni, z listopada zeszłego roku, mówi, że sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny jest zadłużony już na ponad 1,4 mld zł, a do odzyskania od swoich dłużników ma ponad pół miliarda złotych.
Czytaj też:
Co dalej z branżą TSL w Polsce? Ekspert mówi o 3 wyzwaniach
Chociaż to wszystko i brzmi, i jest bardzo poważne, to przez 35 lat działalności branża wyhodowała sobie grubą skórę. Dzisiaj to już w większości świetnie zarządzane przedsiębiorstwa, które potrafią przetrwać trudniejsze momenty, dostosować się do sytuacji, inwestować z umiarem, a chwilowy dołek wykorzystać tylko po to, żeby się od niego odbić.
Optymizmem napawa to, co dzieje się na polskim rynku powierzchni magazynowych, bo branża TSL to przecież nie tylko transport.
Zasoby polskiego rynku magazynowego przekroczą w tym roku już 35 mln mkw. To tyle, ile wynosi powierzchnia całego warszawskiego Mokotowa. Popyt rośnie, powierzchni i najemców przybywa, prognozy są dobre – wynika z ostatnich doniesień analityków z globalnej kanadyjskiej firmy doradczej Colliers.
Polak detronizuje Amerykanina
Patrząc na nasze zestawienie 40 największych graczy branży TSL, kryzysu nie widać. Większość firm występujących w naszym rankingu powiększyła rok do roku przychody. Przytłaczająca większość osiągnęła zysk, a nie stratę z prowadzonej działalności. Bazujemy na danych finansowych przekazanych nam przez wywiadownię gospodarczą Dun&Bradstreet. W układaniu naszego zestawienia bierzemy pod uwagę wyłącznie wysokość przychodów, opierając się na sprawozdaniach finansowych za 2023 r. Bazowanie na tych zeszłorocznych byłoby mało sprawiedliwe, ponieważ o tej porze roku wiele spółek jeszcze ich nie złożyło.
Na podium naszego rankingu mała wielka sensacja. Polak pokonał Amerykanina. InPost Rafała Brzoski zajął pierwsze miejsce, detronizując Amazon Jeffa Bezosa.
Rok do roku polska spółka powiększyła przychody o ponad miliard złotych, a Amazon przychody miał mniejsze o przeszło ćwierć miliarda.
InPost to polski lider w usługach logistycznych i pierwsza firma w kraju, która stworzyła sieć Paczkomatów®, czyli samoobsługowych punktów nadania i odbioru paczek, czynnych 24 godziny na dobę. Na koniec zeszłego roku firma miała już ponad 25 tys. automatów. To tylko Polska, bo kolejne kilkanaście tysięcy Paczkomatów® InPostu jest zlokalizowanych za granicą.
Drugie miejsce zajmuje spółka Amazon Fulfillment Poland. To jeden z największych amerykańskich inwestorów nad Wisłą. Amazon pojawił się u nas w 2014 r. i przez dekadę stworzył ponad 70 tys. miejsc pracy, inwestując ok. 20 mld zł. Prowadzi w Polsce 11 centrów logistycznych, biura korporacyjne, Amazon Web Services (AWS) w Warszawie oraz Centra Rozwoju Technologii (ADCP) w Gdańsku, Krakowie i Warszawie.
Czytaj też:
Ta branża generuje 7 proc. PKB. Przełomowy był dla niej jeden moment
Na ostatnim miejscu podium uplasowała się należąca do Francuzów spółka DPD Polska.
Kto jeszcze pojawił się w naszym rankingu? Poniżej kolejne miejsca zestawienia.
40 gigantów branży TSL
Miejsce | Nazwa spółki | Przychody 2023 | Przychody 2022 |
---|---|---|---|
1 | INPOST SP Z O O | 5 299 468 485 | 4 131 296 000 |
2 | AMAZON FULFILLMENT POLAND SP Z O O | 4 134 956 000 | 4 394 812 000 |
3 | DPD POLSKA SP Z O O | 3 830 855 606 | 3 778 370 178 |
4 | HAVI LOGISTICS SP Z O O | 3 658 839 000 | 3 416 561 000 |
5 | RABEN LOGISTICS POLSKA SP Z O O | 2 754 625 943 | 2 876 249 710 |
6 | ARCTURUS BUNKER SP Z O O | 2 237 166 834 | 6 403 160 601 |
7 | SCHENKER SP Z O O | 1 993 059 154 | 2 477 776 449 |
8 | ROHLIG SUUS LOGISTICS S A | 1 707 203 006 | 2 034 611 883 |
9 | FEDEX EXPRESS POLAND SP Z O O | 1 673 145 394 | 1 753 445 393 |
10 | LPP LOGISTICS SP Z O O | 1 574 763 000 | 1 053 749 000 |
11 | MERCUS LOGISTYKA SP Z O O | 1 483 565 469 | 1 491 192 330 |
12 | FM POLSKA SP Z O O | 1 466 458 000 | 1 225 191 000 |
13 | INPOST PACZKOMATY SP Z O O | 1 436 482 000 | 1 225 664 000 |
14 | KUEHNE+NAGEL SP Z O O | 1 359 879 000 | 1 900 475 000 |
15 | BALTA S A | 1 326 429 162 | 1 267 053 320 |
16 | LX PANTOS POLAND SP Z O O | 1 317 039 399 | 2 149 982 993 |
17 | ADAMPOL S A | 1 277 060 587 | 1 133 952 549 |
18 | DB CARGO POLSKA S A | 1 272 287 375 | 976 052 813 |
19 | GEODIS ROAD NETWORK SP Z O O | 1 157 197 000 | 1 415 703 000 |
20 | ID LOGISTICS POLSKA S A | 1 121 267 813 | 980 618 474 |
21 | DHL EXPRESS (POLAND) SP Z O O | 1 038 231 282 | 1 031 412 683 |
22 | BALTIC HUB CONTAINER TERMINAL SP Z O O | 999 675 096 | 943 017 881 |
23 | DSV AIR & SEA SP Z O O | 985 950 000 | 1 867 908 000 |
24 | CEVA GROUND LOGISTICS POLAND SP Z O O | 981 854 219 | 1 018 413 161 |
25 | HEGELMANN TRANSPORTE SP Z O O | 956 335 982 | 1 361 113 967 |
26 | DSV ROAD SP Z O O | 915 451 000 | 996 388 000 |
27 | JAS FBG S A | 906 475 531 | 916 701 099 |
28 | ILS SP Z O O | 877 607 000 | 741 547 000 |
29 | QUICK SERVICE LOGISTICS POLSKA SP Z O O SPÓŁKA KOMANDYTOWA | 831 509 497 | 742 991 658 |
30 | H & M HENNES & MAURITZ LOGISTICS 1 SP Z O O | 815 652 000 | 719 729 000 |
31 | DACHSER SP Z O O | 796 895 100 | 904 969 804 |
32 | CEVA LOGISTICS POLAND SP Z O O | 786 721 000 | 665 568 000 |
33 | RABEN TRANSPORT SP Z O O | 763 691 272 | 889 614 807 |
34 | INTEGER PL S A | 759 811 000 | 761 708 000 |
35 | GEODIS POLAND SP Z O O | 691 679 433 | 813 153 458 |
36 | GIRPOLTRANS SP Z O O | 691 094 302 | 735 674 730 |
37 | NAGEL POLSKA SP Z O O | 673 359 816 | 690 685 748 |
38 | FRESH LOGISTICS POLSKA SP Z O O | 662 011 949 | 671 519 029 |
39 | OMEGA PILZNO INTERNATIONAL TRANSPORT & SPEDITION GODAWSKI & GODAWSKI SP Z O O | 657 867 241 | 646 401 455 |
40 | ZALANDO LOGISTICS OPERATIONS POLSKA SP Z O O | 656 332 679 | 605 595 232 |
Czytaj też:
Tak źle jeszcze nie było. Polska branża transportowa upada na naszych oczachCzytaj też:
Jak założyć firmę transportową? Poradnik
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.