Po ośmiu miesiącach na ziemi Startolaunch Roc po raz trzeci wykonał lot testowy. Lot, który odbył się 16 stycznia 2022, wystartował z lotniska Mojave i trwał ponad cztery godziny
Gigantyczny samolot wzbił się na wysokość 7.1 kilometrów i osiągnął prędkość 333 km/h. To niżej i zdecydowanie wolniej od samolotów pasażerskich, które latają na wysokości około 10 km i z prędkością zbliżoną do 900 km. Samoloty pasażerskie nie mogą jednak wynosić innych pojazdów w powietrze, a taką rolę ma w przyszłości pełnić Startolaunch Roc.
Samolot nazwany po olbrzymim ptaku występującym w mitologii perskiej waży 530 ton z pełnym ładunkiem, ma 115 metrów rozpiętości skrzydeł i potrzebuje pasa startowego o długości minimum 3700 metrów. Zasilany jest sześcioma silnikami turboodrzutowymi z następców Jumbo Jeta, czyli Boeingów 747-400. Najbardziej charakterystyczna cecha Roca to dwa kadłuby połączone skrzydłem.
Czytaj też:
Teleskop Webba leci w kosmos. Da nam odpowiedzi na pytania, których jeszcze nie zadaliśmy
Startolaunch Roc ma docelowo pełnić rolę powietrznego lotniskowca. Ma wynosić hipersoniczne platformy, takie jak produkowane przez tę samą firmę samoloty bezzałogowe Talon-A. Według producenta Talon-A będzie mógł rozwijać prędkość dochodzącą do 6 Macha (sześciokrotna prędkość dźwięku). Roc będzie mógł jednorazowo zabrać na pokład do trzech pojazdów Talon-A.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.