Niesamowite odkrycie na Marsie. Czegoś takiego naukowcy tam nie widzieli

Niesamowite odkrycie na Marsie. Czegoś takiego naukowcy tam nie widzieli

Jasny kamień na Marsie
Jasny kamień na Marsie Źródło:NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS
Łazik NASA Perseverance poruszający się po powierzchni Marsa trafił na niezwykły, jasny głaz. To pierwsze takie odkrycie na Czerwonej Planecie. Jak się tam pojawił? Naukowcy snują tezy.

Jak uważają naukowcy, znalezisko może być drogowskazem dla przyszłych badań związanych z przeszłością planety.

Skałę nazwano „Atoko Point” na cześć podobnie jasnego kamienia, który znajduje się na terenie Wielkiego Kanionu. Skała wyróżnia się spośród wszystkich ciemniejszych odpowiedników rozsianych po obszarze poszukiwań. Kamień spoczywa w pobliżu góry Washburn, w jednym z okolicznych kraterów.

Naukowcy po raz pierwszy dostrzegli go w przesłanej przez łazik galerii zdjęć, składającej się z 18 fotografii. Zdjęcia wykonane zostały 27 maja.

Szacuje się, że Atoko Point ma 18 cali (45 centymetrów) szerokości i 14 cali (35 centymetrów) wysokości. Korzystając z kamer łazika: SuperCam i Mastcam-Z, naukowcy potwierdzili, że skała składa się z piroksenu i skalenia.

Skąd wziął się tam jasny kamień?

Badacze spekulowali, że blada skała mogła zostać przetransportowana z innej części planety przez niegdyś płynącą tam rzekę lub uformowana pod ziemią przez magmę, zanim ostatecznie – w wyniku erozji – pojawiła się na powierzchni planety.

Jak podkreślił Brad Garczyński, z Western Washington University w Bellingham, różnorodność tekstur skały była dla zespołu ekscytującym odkryciem.

Naukowcy dodali, że chociaż Atoko jest skałą „pierwszą tego rodzaju” dostrzeżoną na Marsie, prawie na pewno „nie będzie ostatnią”. Łazik Perseverance kontynuuje bowiem swoją misję w kierunku krawędzi Krateru Jezero.

Misja łazika trwa

Łazik wylądował na Marsie w lutym 2021 roku i od tego czasu bada Krater Jezero – region uważany za jezioro niegdysiejsze. Główną misją łazika jest odnajdywanie śladów życia. Zebrał już 24 próbki geologiczne do przyszłych badań.

Obecna podróż przez Krater Jezero jest częścią czwartej kampanii naukowej projektu Perseverance, mającej na celu znalezienie minerałów węglanowych i oliwinowych wzdłuż krawędzi krateru. Na Ziemi węglany zwykle znajdują się na płytkich powierzchniach jezior słodkowodnych i powstają w wyniku reakcji dwutlenku węgla z wodą. Analizując te minerały, naukowcy mogą zbadać też dawny poziom dwutlenku węgla na Marsie. Ten jest bowiem istotnym wskaźnikiem dotyczącym dawnego klimatu, panującego niegdyś na Czerwonej Planecie.

Węglany są również doskonałymi minerałami do konserwacji skamieniałości. Jeśli życie na Marsie istniało, wspomniane węglany mogą przekazać na ten temat cenne informacje.

Zaskakujące odkrycie archeologów. „Egipt przewidział Simpsonów”