W kościołach diecezji włocławskiej wolno organizować koncerty muzyki religijnej i kolęd. Ale żeby zaprosić wykonawcę muzyki poważnej, trzeba poprosić ordynariusza o zgodę. Biskup Wiesław Mering tłumaczy to tym, że „księżom nie uda się dotrzeć do naszych wiernych przez muzykę, która nie ma inspiracji religijnych, chociażby była napisana przez wybitnych kompozytorów”. „W naszych miejscowościach jest wiele sal koncertowych, ośrodków kulturalnych, czy remiz, w których można urządzać koncerty” – napisał duchowny w oświadczeniu, które pojawiło się na stronie internetowej diecezji włocławskiej.
Hierarcha zwrócił również uwagę na całkowity zakaz używania dronów w świątyniach
W dalszej części dokumentu możemy przeczytać m.in. że „świątynia i liturgia to przestrzeń wyłącznie dla muzyki kościelnej i liturgicznej”, a „wobec powtarzających się w ostatnich czasach licznych nadużyć w przeznaczaniu świątyń dla innych celów niż sakralne” biskup Wiesław Mering postanowił zwrócić księżom uwagę na zasady prawa kościelnego. Duchowny powołał się na przepisy prawa kościelnego w tym również na Konstytucję o Liturgii Soboru Watykańskiego II.
Na liście piosenek zakazanych m.in. utwory Fogga i Cohena
Z zarządzenia bp Meringa wynika, że „nie ma potrzeby zwracania się z prośbą o zezwolenie na koncerty organowe oraz koncerty kolęd lub pieśni pasyjnych”. Hierarcha zwrócił również uwagę na całkowity zakaz używania dronów w świątyniach. W opinii bp Meringa „nasza liturgia jest piękna oraz bogata i wystarczy sprawować ją w sposób godny, przygotowany i z należytym zaangażowaniem”. „Wszystkie zaś udziwnienia, szukanie poklasku i oryginalności, wykonywanie utworów nieliturgicznych - świeckich są zakazane (np. śpiewanie na pogrzebie pięknej i rzewnej pieśni Mieczysława Foga „Serce Matki" jest nie do przyjęcia, podobnie jak śpiew Leonard Cohena - „Hallelujah" na ślubie)” – stwierdził duchowny.
W dalszej części zarządzenia możemy przeczytać, że „skarbiec muzyki sakralnej pozostaje świadectwem wkładu wiary chrześcijańskiej w rozwój ludzkiej kultury; stwarzanie w kościołach atmosfery piękna i medytacji ma ułatwić nie tylko właściwy odbiór muzyki sakralnej, ale także sprzyjać otwarciu się a wartości duchowe osób pozostających z dala od Kościoła”.