„Kłamstwo PiS” ws. śmigłowców? Miał być helikopter polsko-ukraiński, będą... remonty maszyn

„Kłamstwo PiS” ws. śmigłowców? Miał być helikopter polsko-ukraiński, będą... remonty maszyn

Minister obrony narodowej Antoni Macierewicz
Minister obrony narodowej Antoni Macierewicz Źródło: Newspix.pl / KONRAD KOCZYWAS / FOTONEWS
Poseł Platformy Obywatelskiej Krzysztof Brejza jeszcze w październiku złożył interpelację do MON w sprawie planów budowy wspólnego śmigłowca z Ukrainą. Wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki w odpowiedzi na poselską interpelację nie napisał nic o powstawaniu wspólnego śmigłowca, wskazał za to, że Polska będzie współpracować z Ukrainą w zakresie remontu helikopterów.

Brejza złożył interpelację tuż po tym, jak 16 października ubiegłego roku minister obrony narodowej Antoni Macierewicz na antenie Telewizji Trwam zapowiedział, że w „perspektywie przyszłości” możliwe stworzenie śmigłowców wspólnie przez polskie i ukraińskie zakłady. – Rozmawiamy z ukraińskimi producentami. Nie ma powodu, dla którego Polska i Ukraina nie miałyby doprowadzić do powstania środkowoeuropejskiego śmigłowca – mówił wówczas szef MON.

Poseł Platformy Obywatelskiej w interpelacji dopytywał się m.in., czy strona ukraińska była informowana o planach Macierewicza, o koszty prac badawczo-rozwojowych nad helikopterem, klasę maszyny czy też o to, z jakich komponentów będzie składać się maszyna.

MON odpowiada

Na początku stycznia na interpelację Brejzy odpowiedział wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki. Jak odpisał wiceszef MON, w czerwcu polskie podmioty (Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A., Centrum Wdrożeniowo-Produkcyjne Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych Sp. z o.o oraz Green Aviation Sp. z o.o.) podjęły współpracę z ukraińskim Motor Sich w zakresie przygotowania rozwiązania, mającego „ znajdujących się w zasobach polskich i ukraińskich”.

Kownacki wylicza, że w efektami takiej współpracy ma być polepszenie parametrów użytkowych śmigłowców rodziny Mi, zwiększenie resursów międzyremontowych. „Prace miałyby obejmować montaż silników TW3-117WMA SBM1W seri 4E, jak również systemu monitorowania stanu i eksploatacji elementów konstrukcji głównych, części transmisji, kinematyki i pracy silników w locie, będącego rozwiązaniem autorskim ITWL” – wskazuje wiceminister obrony narodowej.

Na koniec Kownacki stwierdza, że prace są dopiero w początkowej fazie, przez co trudno jest ocenić ich przewidywany czas realizacji oraz ewentualne finalne efekty.

Brejza: Kłamstwo PiS

Po tym, jak ukazała się odpowiedź Kownackiego, jej treść na Twitterze opublikował Brejza, pisząc: „Kłamstwo PiS. »Zupełnie nowa konstrukcja« . ”.

twitter

Źródło: WPROST.pl