Według informacji zebranych przez Narodowy Instytut Leków, nieodpowiednie przygotowanie stanowiska i sprzętu w gabinecie stomatologicznym, może skutkować zarażeniem zarówno samego lekarza jak i pacjenta groźnymi wirusami np. zapalenia wątroby typu B lub C, a nawet wirusem HIV.
- Medycyna stomatologiczna, z uwagi na jej powszechność i pozaszpitalny charakter wykonywanych zabiegów, jest bardzo ryzykowna oraz posiada wysoki poziom inwazyjności – tłumaczy mgr Anna Ziółko, ekspert w zakresie epidemiologii szpitalnej w Narodowym Instytucie Leków. - Każdemu borowaniu zęba towarzyszy powstawanie aerozolu, swoistej mgiełki, która osiada na włosach i twarzach uczestników zabiegu (lekarza i pacjenta), ale także na narzędziach stomatologicznych. Gdy dochodzi do urazu śluzówki u osoby zakażonej patogenem (nosiciela), to wraz z jego krwią do owej mgiełki mogą przedostać się także bakterie i wirusy. Brak odpowiedniego zabezpieczenia samego stomatologa jak i pacjenta oraz brak szczególnej dbałości o higienę pracy i sterylizację narzędzi znacząco zwiększa ryzyko zarażenia drobnoustrojami.
Co ważne, na początku rozwoju zakażenia możemy nie być wcale świadomi choroby. Okienko serologiczne, czyli przedział czasu od chwili wniknięcia drobnoustroju do organizmu, do czasu wykrycia zakażenia, wynosi nawet pół roku. Pacjent w momencie rozpoznania choroby może nie powiązać faktu zakażenia się z wizytą u lekarza dentysty.
Tego typu przypadek zdarzył się w Stanach Zjednoczonych, gdzie do zakażenia wirusem HIV oraz wirusem zapalenia wątroby typu B i C miało dojść w jednym z gabinetów stomatologicznych w Tulsie w stanie Oklahoma. Lekarz został oskarżony o używanie podczas zabiegów zabrudzonych narzędzi stomatologicznych, w tym zardzewiałych igieł.
W tym przypadku, w kręgu osób zagrożonych zakażeniem wirusowym znalazło się ponad 7 tys. osób.
- W Polsce nie odnotowaliśmy do tej pory tak drastycznego przypadku, ale też świadomość społeczna możliwości zakażenia u dentysty jest niemal zerowa – dodaje Anna Ziółko - Gdy dowiadujemy się o chorobie, nie przychodzi nam nawet do głowy, że jej przyczyną może być zaniedbanie higieny pracy przez lekarza dentystę.Aby wykluczyć możliwości zakażenia, zarówno stomatolog jak i pacjent powinni przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Będąc pacjentem także możemy mieć wpływ na swoje bezpieczeństwo podczas zabiegu stomatologicznego poprzez m.in. sprawdzenie przygotowania lekarza do pracy.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
1. Prawidłowo przygotowane ręce przed przystąpieniem do pracy:
- Paznokcie – krótkie, czyste, nie lakierowane, bez tipsów, nie hybrydowe;
- Skóra rąk nie uszkodzona – bez zmian chorobowych (owrzodzeń, zmian ropnych) i uszkodzeń (skaleczeń);
- Na dłoniach nie powinno być biżuterii (obrączki, bransoletki, zegarka).
2. Zabezpieczona odpowiednia ilość preparatów do higieny rąk, właściwa ich jakość:
- Profesjonalny, alkoholowy preparat do dezynfekcji rąk;
- Odpowiednia ilość ręczników jednorazowych.
3. Stosowanie odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej przez personel medyczny i pomocniczy:
- Środki ochrony indywidualnej:
- Rękawice medyczne – jednorazowe, medyczne, zmieniane po zakończeniu czynności, po każdym pacjencie oraz po każdej czynności związanej z przygotowanie stanowiska i sprzętu medycznego do wykonywania procedur medycznych;
- Fartuchy jednorazowe, foliowe – chronią personel przed aerosolem powstającym podczas procedur medycznych;
- Osłony na twarz – chronią twarz personelu przed aerosolem powstającym podczas procedur medycznych;
- Maski – chronią drogi oddechowe personelu przed aerosolem powstającym podczas procedur medycznych;
- Czepki – chronią włosy personelu przed aerosolem powstającym podczas procedur medycznych.
- Odzież ochronna, prana w profesjonalnych pralniach.
Podstawowa zasada bezpieczeństwa to przygotowanie indywidualnie, dla każdego pacjenta całego wyposażenia stanowiska pracy – ochraniaczy, jednorazowych końcówek do ślinociągu, sprzętu i narzędzi medycznych. W przypadku niewykorzystania dla danego pacjenta przygotowanego wyposażenia i materiałów – cały znajdujący się na stanowisku sprzęt należy wyrzucić (jednorazowy) lub poddać ponownemu procesowi mycia, dezynfekcji i sterylizacji (wielorazowy).
Bezwzględnie sterylizacji NIE WOLNO zastępować procesami dezynfekcji!
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.