W 70-tysięcznych Suwałkach ukończono budowę najnowszego pasa startowego (1320 metrów) i płyty postojowej (130 na 65 metrów). Inwestor, czyli miasto właśnie odebrało ukończoną inwestycję. Teraz trwają procedury certyfikacji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Może to potrwać nawet do końca obecnego roku.
Z najnowszego obiektu w Polsce będą mogły koszytać samoloty przewożące do 50 pasażerów, ale także w tym śmigłowce, szybowce, motolotnie czy nawet awionetki. Zarządcą lotniska będzie spółka Aeroklub Polski, która jest w posiadaniu czterech samolotów.
Co ciekawe obiekt nie jest typowym lotniskiem pasażerskim. Nie będą zniego latać żadne linie lotnicze. Zbudowany został za 27 mln zł. Z czego miasto wyłożyło 11 mln, 10 mln Fabryki Mebli Forte SA, a 6 mln zarząd województwa podlaskiego.
To jedyna tego typu inwestycja w infrastrukturę lotniczą w Polsce, gdzie wspólnie partycypowały w kosztach trzy różne podmioty - samorząd miejski, wojewódzki i prywatny inwestor.
I to w głównej mierze owy inwestor będzie z lotniska korzystał. Forte 12 kwietnia bieżącego roku otworzyło tutaj najnowocześniejszą w Europie fabrykę do produkcji płyt wiórowych. I to ze względu na potężny zakład potrzebny był błyskawiczny do niego transport. Główna siedziba firmy znajduje się bowiem w Ostrowi Mazowieckiej.
- Otwarta dziś fabryka to dla nas bardzo ważna inwestycja - mówił wówczas Maciej Formanowicz, prezes zarządu Fabryk Mebli Forte S.A. - Stajemy się jedyną polską firmą w sektorze meblarskim, która będzie samowystarczalna, jeśli chodzi o podstawowy materiał do produkcji naszych mebli. Jestem dumny z tego przedsięwzięcia, bo przyczynia się do rozwoju miasta i regionu.
W Suwałkach istnieje bardzo duża Specjalna Strefa Ekonomiczna, gdzie swoje fabryki mają m.in. Padma (producent ramek dla IKEI), Atlas, Aquel czy Malow.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.