Najbliższy spis ludności zostanie przeprowadzony od 1 kwietnia do 30 czerwca 2021 roku. Jak do tej pory odbył się jeden spis próbny, którym objęto dwie gminy w dwóch województwach. W kwietniu GUS planuje zorganizowanie kolejnego spisu, tym razem w 16 gminach, po jednej w każdym województwie.
Kto musi wziąć udział w spisie ludności?
Zaplanowany na 2021 rok Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań zostanie przeprowadzony przy użyciu interaktywnego formularza dostępnego na stronie GUS. Obowiązkiem spisowym będą objęte:
- osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach nie będących mieszkaniami na terenie Polski, osoby fizyczne nie mające miejsca zamieszkania;
- mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami.
Jak wziąć udział w spisie ludności?
Jeśli mieszkaniec Polski nie może dokonać samospisu, ponieważ nie ma dostępu do odpowiednich urządzeń czy internetu, konkretne podmioty mają obowiązek udostępnienia odpowiedniego pomieszczenia i sprzętu. Taką przestrzeń powinny zorganizować:
- urzędy statystyczne i pozostałe jednostki statystyki publicznej,
- urzędy wojewódzkie,
- urzędy obsługujące wójtów, burmistrzów, prezydentów miast oraz gminne jednostki organizacyjne.
Czy podczas spisu ludności ktoś będzie chodził po domach?
Jak już wcześniej wspomniano, udział w spisie można wziąć za pośrednictwem internetu lub korzystając z urządzeń udostępnianych w urzędach statystycznych czy wojewódzkich. Jeśli z jakiś powodów mieszkaniec Polski nie miał możliwości skorzystać z tego typu rozwiązań, rachmistrz spisowy skontaktuje się z nim telefonicznie, lub przyjdzie do domu by pomóc w wypełnieniu obowiązku spisowego.
Czytaj też:
Ministerstwo Rozwoju: Od nowego roku ułatwienia dla przedsiębiorców. Oto czego mogą się spodziewać