TikTok to bijąca rekordy popularności aplikacja społecznościowa, z której głównie korzystają młode osoby. Bardzo młode. Z raportu o polskich użytkownikach TikToka agencji GetHero wynika, że dwie trzecie z nich jest w przedziale wiekowym 13-15 lat. Niemal co piąty ma nawet mniej niż 13 lat, zaś 16-18-latkowie stanowią 15 proc. całości. Starsi internauci to zaledwie 2 proc. użytkowników.
Tylko przez przeglądarkę TikToka w Polsce ogląda blisko 4 mln osób – a kolejne miliony robią to za pomocą smartfonowych aplikacji.
Dla dzieci pokolenia Z (urodzonych na przełomie wieków i młodszych) korzystanie z TikToka stoi często na równi z jedzeniem czy spaniem. Czego dorośli często nie rozumieją.
TikTok opiera się na rozrywce. Polega na udostępnianiu krótkich filmików (maksymalnie trzyminutowych, ale zwykle liczących raptem kilkadziesiąt sekund), często pod podłożony dźwięk. Regularnie pojawiają się tam „trendy” – najczęściej jakieś zadania lub układy taneczne – które z ochotą wykonują i oglądają wszyscy twórcy. A na TikToku twórcą może być każdy.
W czołówce najbardziej popularnych tiktokerów są oczywiście młode osoby. Największą polską gwiazdą jest 19-letnia Maria Jeleniewska, która ma prawie 13 milionów (sic!) obserwujących. Znana jest z swoich sławnych „przejść”, czyli krótkich montaży w filmikach. Nastolatka publikuje regularnie treści, głównie trendy taneczne, oraz jest bardzo zaangażowana w interakcję z widzami – odpowiada na ich pytania i komentarze.
Dla porównania, największa polska „dorosła” gwiazda – Robert Lewandowski – uzbierał na TikToku wśród fanów z całego świata 4,3 mln obserwujących.
Wydawać by się mogło, że TikTok to rozrywka w czystej postaci, ale czy na pewno? Choć z chińskiej aplikacji korzystają przede wszystkim nastolatkowie, to są politycy, którzy zorientowali się, że przecież za kilka lat te dzieci będą już miały prawa wyborcze. I jeśli jeszcze nie w najbliższych wyborach, to w kolejnych będą już mogły głosować. Na nich.
Choć nadal tylko garstka polskich polityków korzysta z TikToka, to robią to zaskakująco dobrze.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.