Polaczek broni obwodnicy Augustowa

Polaczek broni obwodnicy Augustowa

Dodano:   /  Zmieniono: 
Za "niemiarodajne" uznał minister transportu Jerzy Polaczek piątkowe informacje "Dziennika" o analizie przebiegu Via Baltica, wykonanej przez firmę Scott Wilson. Według ekspertów tej firmy, droga powinna być wytyczona przez Łomżę, omijając torfowiska wokół Augustowa.

Według informacji gazety, eksperci uznali, że przebieg Via Baltica przez Dolinę Rospudy nie jest optymalny, tymczasem Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad (GDDKiA) miała nie uwzględnić tych opinii.

Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz poinformował w piątek na konferencji prasowej, że GDDiKA nie odebrała opracowania wykonywanego przez firmę Scott Wilson, ponieważ praca "nie jest merytorycznie zakończona".

Według Bojarowicza, wykonawca studium poprawia obecnie błędy, zaś obowiązujący korytarz wytyczony dla Via Baltica "w ogóle nie został przeanalizowany".

"Praca nie jest zakończona. Wykonawca otrzymał listę błędów i obecnie uzupełnia fragmenty tej pracy. Opracowanie będzie odebrane po uzupełnieniu wszystkich elementów" - powiedział.

"Wstrzymaliśmy zapłatę i czekamy na wersję uzupełnioną" - dodał.

Wyjaśnił, że praca firmy Scott Wilson będzie także poddana ocenienie niezależnych ekspertów. "GDDKiA chce mieć pewność, że praca została wykonana profesjonalnie i prawidłowo. Dopiero wtedy będziemy mówić o rozstrzygnięciach, które z tej pracy wynikają" - powiedział.

Dotychczasową pracę firmy Scott Wilson Bojanowicz ocenia jako "niekonkretną". Nie chciał jednak odnieść się do treści opracowania. "Wykonano ją tendencyjnie, nie tyle firma Scott Wilson, ale jej podwykonawca" - dodał.

Rzecznik prasowy GDDKiA Andrzej Maciejewski powiedział w piątek PAP, że firma Scott Wilson ma przedstawić uzupełnioną wersję do końca tego roku.

Paneuropejski Korytarz Transportowy, zwany Via Baltica, to projektowana trasa szybkiego ruchu łącząca kraje południowej i zachodniej Europy przez Polskę z krajami bałtyckimi i prowadząca aż do Helsinek. W Polsce rolę korytarza pełnią teraz dwie drogi: nr 8 - z Warszawy przez Białystok do Suwałk oraz nr 61 - z Warszawy przez Łomżę do Suwałk. Obie wąskie, kręte, niebezpieczne.

Ma je zastąpić droga ekspresowa, której fragmentem jest obwodnica Augustowa przez Dolinę Rospudy. I to ona właśnie budzi protesty ekologów, bo w rejonie tego miasta miałaby przeciąć torfowiska objęte unijnym programem Natura 2000.

Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego.

pap, em, ss