Dowództwo Sojuszniczych Sił Powietrznych AIRCOM (Allied Air Command) wydało komunikat w sprawie incydentu z udziałem rosyjskiego samolotu. Stacjonujące w Malborku włoskie myśliwce Eurofighter zostały poderwane, by przechwycić Ił-a 20 nad Morzem Bałtyckim. „Nie odpowiadał na prośby o identyfikację” – podano w krótkim komunikacie.
Incydent nad Bałtykiem Poderwano myśliwce z Polski
Maszyny te pełnią służbę w ramach NATO Air Policing. Ich misja polega na ochronie integralności suwerennej przestrzeni powietrznej państw członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego. Zdaniem myśliwców jest reagowanie na potencjalnie niebezpieczne sytuacje. Każdy niezidentyfikowany statek powietrzny lecący w europejskiej przestrzeni powietrznej NATO lub zbliżający się do niej, jest przez nie przechwytywany.
Łącznie w Europie ponad 60 myśliwców jest gotowych do akcji w każdej chwili. Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego posiada dwa centra operacyjne. Jedno z nich znajduje się w Niemczech i obejmuje północną Europę, a drugie zlokalizowano w Hiszpanii. Jego zadaniem jest monitorowanie ruchu powietrznego w południowej części naszego kontynentu.
Seria interwencji myśliwców NATO nad Morzem Bałtyckim
To kolejny podobny przypadek w tym miesiącu. 3 kwietnia niemieckie siły powietrzne przechwyciły rosyjski Ił-20 nad Morzem Bałtyckim, który leciał bez transpondera. Wcześniej, pod koniec marca, rosyjskie maszyny przechwyciły włoskie myśliwce stacjonujące w Malborku.
Rosyjski Ił-20 to zaprojektowany w latach 60. XX wieku samolot rozpoznawczy, przeznaczony do rozpoznania obrazowego i elektronicznego. Maszyny te są nadal używane przez lotnictwo Rosji. Samoloty dowodzenia Ił-22M brały udział także w inwazji Rosji na Ukrainę.
Czytaj też:
Rosyjski samolot przechwycony nad Morzem Bałtyckim. Kolejny taki przypadek w ostatnim czasieCzytaj też:
Misja NATO ws. Ukrainy. Sikorski ujawnił szczegóły