Wydarzenia dwóch ostatnich dekad opowiedziano w spocie z perspektywy 20-letniej Marty Włóki, studentki I roku historii sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, która urodziła się 4 czerwca 1989 roku o 20.00, gdy zamykano lokale wyborcze i zaczęło się liczenie głosów.
To uzupełnienie wyprodukowanego w połowie maja w Brukseli spotu o 20. rocznicy upadku żelaznej kurtyny w Europie - powiedziała obecna na prezentacji p.o. dyrektora Przedstawicielstwa KE w Polsce Marie-Therese Duffy-Haeusler.
"Powszechnie wiadomo, że Polska wniosła bardzo znaczący wkład w upadek komunizmu w Europie, co podkreślał jeszcze dziś rano w swoim specjalnym oświadczeniu przewodniczący KE Jose Manuel Barroso" - powiedziała Duffy-Haeusler.
Podkreśliła, że nowe nagranie "zostało przygotowane z okazji obchodów 20. rocznicy upadku żelaznej kurtyny pokazanej z polskiej perspektywy".
Komisja Europejska zachęca wszystkie przedstawicielstwa, "aby właśnie w ten sposób wyróżniały rocznice i ważne dla siebie daty. Wpisuje się to w ogólną politykę, by pokazywać również krajową perspektywę ważnych wydarzeń" - zaznaczyła Marie-Therese Duffy- Haeusler.
Oprawą muzyczną do dynamicznie zmieniających się obrazów w spocie jest utwór pt. "New Year's Day" irlandzkiej grupy rockowej U2, nagrany na początku lat 80. i zainspirowany ruchem Solidarności. Zespół dał zgodę na bezpłatne wykorzystanie swej piosenki.
"Jest to dość symbolicznie, ponieważ pokazuje, jaki wydźwięk w Europie Zachodniej miała Solidarność i wydarzenia w Polsce" - powiedziała Duffy-Haeusler.
"Bardzo się cieszę, że ten klip pokazujący polską historię, sukces polskiej wolności będzie dostępny na największym portalu internetowym świata, którym jest portal Unii Europejskiej" - powiedział szef Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej (UKIE) Mikołaj Dowgielewicz.
Klip powstał we współpracy Przedstawicielstwa KE w Polsce z UKIE, który udzielał wsparcia przy wykorzystaniu licencji na wykorzystanie materiałów archiwalnych.
Jak powiedział koordynujący projekt kierownik Wydziału Informacji i Komunikacji Przedstawicielstwa KE w Polsce Rafał Rudnicki, klip kosztował 5 tysięcy euro.
"Negocjacje z U2 trwały długo. Ostateczna zgoda dotarła w środę o godzinie 16.00 i wtedy nastąpił wyścig z czasem. Do godziny 10.30 w czwartek trwał montaż filmu, ponieważ musiał zostać zmontowany pod konkretną muzykę" - dodał Rudnicki.
ND, PAP