Polacy niezadowoleni z reform szkolnictwa

Polacy niezadowoleni z reform szkolnictwa

Dodano:   /  Zmieniono: 
48 proc. Polaków uważa, że prowadzone od 10 lat w Polsce reformy szkolnictwa idą w złym lub bardzo złym kierunku. Odmiennego zdania jest 29 proc. respondentów - wynika z najnowszego sondażu TSN OBOP.

Według 32 proc. badanych, w wyniku wprowadzonych reform szkoły gorzej uczą wiedzy; 28 proc. uważa, że w wyniku reformy szkoły gorzej uczą myśleć i rozumieć; 31 proc. jest zdania, że w wyniku reformy szkoły gorzej wychowują i rozwijają osobowość, z kolei według 30 proc. szkoły po reformie gorzej przygotowują do życia w dzisiejszym świecie.

O tym, że zreformowane szkoły lepiej uczą wiedzy przekonanych jest 24 proc. badanych. 27 proc. uważa, że w wyniku reform szkoły lepiej uczą myśleć i rozumieć. Według 24 proc. szkoły lepiej wychowują i rozwijają osobowość, a według 28 proc. - lepiej przygotowują do życia w dzisiejszym świecie.

Rodzice bardziej krytyczni

Gorsze zdanie o reformach szkolnictwa i zreformowanych szkołach mają badani, którzy mają dzieci, niż ci, którzy ich nie mają. Podobny wpływ na ocenę - zarówno, jeśli chodzi o ocenę ogólną reform, jak i każdą z ocen szczegółowych - ma wykształcenie ankietowanych. Im wyższy poziom wykształcenia badanych tym gorsze oceny skutków reform szkolnych.

Sześciolatki powinny zostać w domu

Ankietowani źle oceniają też kolejną wprowadzaną w edukacji zmianę - obniżenie wieku dzieci rozpoczynających naukę w szkołach. Pomysł nauki od szóstego roku życia jako zły ocenia w sumie 65 proc. ankietowanych. Pochwala go jedynie 28 proc. badanych. Także w tej kwestii rodzice częściej wypowiadają się negatywnie, niż ankietowani bezdzietni.

Matematyka jest ok

Więcej pozytywnych niż negatywnych ocen zebrały pomysły: zmian programowych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych i wprowadzenie obowiązkowego egzaminu z matematyki na maturze. Według 49 proc. respondentów zmiany programowe to dobry lub bardzo dobry pomysł. Odmiennie myśli 32 proc. badanych. 58 proc. ankietowanych pozytywnie ocenia pomysł przywrócenia obowiązkowej matematyki na maturze. Przeciwnego zdania jest 30 proc. badanych.

PAP, arb