Raport wskazuje, że największą bolączką kierowców jest zła organizacja sygnalizacji świetlnej. - W Warszawie zjazd z lewego pasa na ulicy Marynarskiej w Postępu przy zielonym świetle trwa 9 sekund. W stolicy są miejsca, które permanentnie są zakorkowane - powiedział. Z raportu wynika, że takimi miejscami w stolicy są m.in. ul. Grójecka na odcinku od pl. Narutowicza do ronda Zawiszy, ul. Marynarska na trasie Żwirki i Wigury-Postępu, Al. Jerozolimskie na odcinku Al. Jana Pawła II - Towarowa, czy ul. Towarowa od Kasprzaka do Al. Jerozolimskich. Badanie pokazuje, że w trakcie szczytu porannego między 7.30 do 9.30 w Warszawie do 15 min. jest dłuższy przejazd na 10-km odcinku, gdy w Katowicach jest to do 4 min. - Katowice mają niezłą infrastrukturę drogową, są jedynym miastem w Polsce, które mają opracowaną strategię transportową - zauważył Antczak.
W raporcie przedstawiono także wyniki badania mieszkańców pod względem zadowolenia z transportu i jego organizacji. Średnia ocena dotyczących transportu publicznego jest stosunkowo niska i wynosi 3,23 pkt., w 5-stopniowej skali. Oczekiwania mieszkańców Krakowa i Poznania zostały zaspokojone w najwyższym stopniu, najniższe oceny przyznali pasażerowie w Katowicach i Łodzi. - W Krakowie mieszkańcy uznali, że wprowadzenie bus-pasów znacznie poprawiło transport uliczny, a w Warszawie pogorszyło. Wynika to z tego, że w Krakowie bus-pasy zostały usytuowane na torach tramwajowych - zgodnie z modelem europejskim - a w stolicy wydzielono oddzielny taki pas, kosztem jezdni - powiedział.
Eksperci Deloitte twierdzą, że transport w miastach można usprawnić, bez konieczności ponoszenia dużych nakładów finansowych. W tym celu należy usprawnić koordynację miejskich spółek transportowych (np. autobusowych i tramwajowych) oraz zwiększyć efektywność wykorzystania taboru. Proponują też ujednolicić znaki drogowe, dopuszczalną prędkość w mieście oraz zwiększyć płynność w sygnalizacji świetlnej.pap, ps