Adamowicz wraz z prezesem Fundacji Theatrum Gedanense profesorem Jerzym Limonem i innymi osobami zaangażowanymi w projekt budowy GTS, był gościem księcia Karola w jego prywatnej rezydencji Clarence House. Fundacja jest pomysłodawcą projektu budowy teatru. Jej animator, profesor Limon, z zawodu anglista także w przeszłości był gościem księcia Walii. Przy okazji jednego z wcześniejszych spotkań następca tronu żartował, że profesor tak dobrze zna angielski, że może poprawiać jego idiomy. - Książę Karol jest patronem wielu społecznych i kulturalnych inicjatyw w świecie, ale w Europie Centralnej jedyną inicjatywą, której patronuje jest budowa teatru szekspirowskiego w miejscu dawnej Szkoły Fechtunku, gdzie Szekspira wystawiano już w XVII wieku, także z udziałem aktorów z Anglii - podkreślił Adamowicz.
Po oddaniu GTS do użytku, Fundacja będzie działać dalej jako agencja marketingowa i "skarbonka" pozyskująca środki na działalność teatru i wspieranie dorocznego Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Według Adamowicza, obok wystawiania przedstawień teatralnych, drugim głównym nurtem działalności GTS będzie edukacja dzieci i młodzieży. - Teatr jest doskonałym sposobem nie tylko zdobywania wiedzy, ale także wychowania, ponieważ wyrabia zamiłowanie do kultury języka, zdolność ekspresji, umiejętność poruszania się na scenie i kontaktów z ludźmi. Jest to najbardziej uniwersalny sposób rozwoju osobowości - wyjaśnił prezydent.Pierwsze historyczne wzmianki o gdańskim teatrze w elżbietańskim stylu, nasuwającym skojarzenia z odbudowanym w Londynie The Globe, mieszczącym się w dawnej Szkole Fechtunku w Gdańsku pochodzą z ok. 1611 r. Budynek teatru zburzono w 1740 r. zastępując go teatrem Komedienhaus działającym do początku XIX w. Odbudowany elżbietański teatr stanie w pobliżu Placu Bogusławskiego w pobliżu zabytkowego centrum Gdańska. W zależności od rozmieszczenia trzech scen i widowni, które nie będą miały stałego miejsca, będzie mógł pomieścić 400-500 osób. Teatr nie będzie miał stałego zespołu aktorskiego, lecz działał jak impresariat. Obok przedstawień będzie zarabiał na siebie m.in. jako miejsce organizacji konferencji i spotkań. Będzie to pierwszy w powojennej Polsce budynek teatralny wybudowany od podstaw.
PAP, arb