Wmurowano kamień węgielny pod dworzec PKP w Katowicach

Wmurowano kamień węgielny pod dworzec PKP w Katowicach

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. Wikipedia 
Kamień węgielny pod nowy dworzec kolejowy oraz towarzyszące mu centrum handlowo-usługowe wmurowano we wtorek w Katowicach.
Zgodnie z aktualnymi planami, nowy katowicki dworzec kolejowy, którego głównym inwestorem jest firma Neinver Polska, ma być gotowy do maja 2012 r. Położony w jego podziemiach dworzec autobusowy zostanie oddany kilka tygodni później, a powstająca na placu Szewczyka przylegająca do dworca galeria handlowa - w drugim kwartale 2013 r.

W miejsce tradycyjnego kamienia węgielnego w fundamentach wschodniej części obiektu umieszczono specjalnie zabezpieczony twardy dysk, mieszczący skany dłoni ponad tysiąca mieszkańców Katowic i regionu. Skany zebrano podczas przeprowadzonej w piątek w centrum miasta akcji promocyjnej "Przyłóż rękę do budowy". Wraz z twardym dyskiem w tzw. kapsule czasu znalazły się podpisany we wtorek akt erekcyjny, a także egzemplarze aktualnej prasy i monety - polskie oraz, z racji kraju, z którego pochodzi inwestor, hiszpańskie.

Jak powiedziała we wtorek dyrektor generalna Neinver Polska Barbara Topolska, inwestor śledzi starania Katowic o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. - czego jednym z wyrazów miały być ozdabiające uroczystość słoneczniki, będące też symbolem katowickiej kandydatury. - Symboliczny wydaje nam się fakt, że jako firma z hiszpańskimi korzeniami inwestujemy i budujemy w centrum miasta, które ma szanse być w centrum uwagi całej Europy wraz z hiszpańskim miastem partnerskim - wskazała dyrektor. Według przedstawicieli Neinvera, wynajęto już ok. 60 proc. powierzchni handlowej w przyszłym centrum handlowym Galeria Katowicka. Galeria ma być otwarta w drugim kwartale 2013 r. - w podobnym terminie ma też ruszyć budowa towarzyszącego dworcowi i galerii budynku biurowego klasy A. Inwestor przygotowuje projekt aranżacji jego funkcji i wnętrz, wkrótce powinien ogłosić ofertę dotyczącą powierzchni.

Dyrektor kontraktu z ramienia głównego wykonawcy - firmy Strabag - Artur Szarwiło wyjaśnił we wtorek, że dotąd wykonano ok. 25 proc. robót ziemnych. Powstała już okalająca przyszłe fundamenty 890-metrowa tzw. ścianka szczelinowa, która m.in. zabezpiecza powstający kilkunastometrowy wykop przed zalewaniem wodą. - Za dwa tygodnie rozpoczniemy prace fundamentowe, czyli zasadnicze prace związane ze stanem surowym obiektu. Teraz skupiamy się na pracach fundamentowych, będziemy powoli wychodzili w górę, ale to, co będzie widać powyżej zera, to na pewno początek przyszłego roku - zaznaczył dyrektor kontraktu. Jak dodał, płyta fundamentowa przyszłego obiektu będzie w całości gotowa w październiku tego roku. Budowa jest prowadzona w ten sposób, że na fragmentach istniejącej już płyty fundamentowej wykonawcy będą budować już podziemne kondygnacje, podczas gdy w innym miejscu nadal będą wykonywać płytę.

Umowa przewiduje m.in. budowę dworca kolejowego wraz z częścią handlową, budowę dworca autobusowego oraz przejazdu drogowego pod dworcem kolejowym, budowę pięciokondygnacyjnej galerii handlowej, wielopoziomowego parkingu podziemnego oraz wielosalowego kina. Łącznie powstać ma 200 tys. m kw. nowej powierzchni użytkowej, z czego 53 tys. m kw. zajmie Galeria Katowicka, a 7 tys. m kw. nowy dworzec kolejowy. Na prowadzoną inwestycję zużytych zostanie ok. 115 tys. m sześc. betonu, czyli ponad 8 razy więcej niż przy budowie Stadionu Śląskiego, 14 tys. ton stali zbrojeniowej i 300 km kabli. Z budowy wywiezionych zostanie 400 tys. m sześc. ziemi. Kontrakt z głównym wykonawcą - firmą Strabag - opiewa na 240 mln euro.

pap, ps