"Mała matura" gimnazjalistów (aktl.)

"Mała matura" gimnazjalistów (aktl.)

Dodano:   /  Zmieniono: 
Ponad 587 tys. uczniów zdawało egzamin gimnazjalny - dziś z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, wczoraj z wiedzy humanistycznej.
Wczoraj sprawdzana była ich wiedza humanistyczna. Egzamin trwał dwie godziny. Uczniowie z udokumentowaną dysleksją mogą pisać o godzinę dłużej.

To poważny, tzw. zewnętrzny egzamin, bez ułatwień, z których korzystają do dziś maturzyści. Oznacza to, że wszyscy uczniowie w tym samym czasie rozwiązują takie same zadania, które sprawdzą później egzaminatorzy z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Egzamin ma formę pisemną. Składa się z dwóch części. We wtorek z wiedzy humanistycznej, w środę - z matematyczno-przyrodniczej. Wyniki egzaminów dla gimnazjalistów będą znane przed 14 czerwca.

Egzamin ten jest powszechny i obowiązkowy - przystąpienie do niego jest jednym z warunków uzyskania promocji do następnej klasy. Jeśli jednak uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie III klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Powtórka egzaminu gimnazjalnego nie jest możliwa.

Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji o przyjęciu do szkoły ponadgimnazjalnej decydują: liczba punktów uzyskanych przez kandydata za oceny na świadectwie z wybranych przedmiotów i za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz liczba punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego. W szkołach lub klasach dwujęzycznych może być dodatkowo przeprowadzony sprawdzian uzdolnień kierunkowych.

Na wniosek dyrektora szkoły ponadgimnazjalnej, zaopiniowany przez kuratora oświaty, minister edukacji może wyrazić zgodę na przeprowadzenie sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, jeżeli program nauczania realizowany w szkole wymaga od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji, w szczególności plastycznych lub  muzycznych.

Szczegółowe kryteria i warunki rekrutacji każda szkoła ustala sama, przy czym liczba punktów za wyniki z egzaminu ma być równa liczbie punktów za oceny z wybranych przedmiotów i innych osiągnięć kandydata. Dyrektor szkoły ma obowiązek podać kryteria do wiadomości publicznej nie później niż trzy miesiące przed terminem rekrutacji.

Obowiązujące przepisy nie zabraniają składania dokumentów do więcej niż jednej szkoły. W postępowaniu rekrutacyjnym możliwe jest posługiwanie się odpisami świadectw potwierdzonymi urzędowo (np. przez macierzystą szkołę ucznia, szkołę prowadzącą rekrutację czy jednostkę samorządu terytorialnego). Przepisy prawa nie wymagają, by odpisy musiały być poświadczone notarialnie. Jednak kandydaci, których nazwiska znajdą się na listach kandydatów przyjętych do szkoły, muszą potwierdzić wolę podjęcia nauki w  danej szkole, w wyznaczonym przez dyrektora szkoły terminie.

Wśród gimnazjalistów przystępujących do egzaminu są też uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych (niedosłyszący, niesłyszący, niedowidzący, niewidzący oraz o upośledzeniu umysłowym w stopniu lekkim). Otrzymują oni specjalne arkusze egzaminacyjne dostosowane do rodzaju dysfunkcji.

Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie mogą przystąpić do sprawdzianu we wtorek i środę, mogą zrobić to w terminie dodatkowym w sierpniu.

W październiku ubiegłego roku odbyła się ogólnopolska próba egzaminu gimnazjalnego. Statystyczny uczeń z części humanistycznej egzaminu dostał 24,26 pkt. na 50 możliwych, a z części matematyczno-przyrodniczej - 23,64 pkt. na 50 możliwych.
les, pap