Ze wstępnych wyników sprawdzianu kompetencyjnego, uzyskanych przez szóstoklasistów wynika, że najgorzej poradzili sobie z wykorzystywaniem wiedzy w praktyce.
Średni wynik w tej dziedzinie to 4,6 pkt. na 8 możliwych, co stanowi 57 proc. pkt możliwych do zdobycia (uczniowie miejscy 4,8 pkt, a wiejscy - 4,5 pkt.).
W całym sprawdzianie szóstoklasiści uzyskali średnio 29,5 pkt na 40 możliwych (73,7 proc. możliwych), zaś wynik najczęściej otrzymywany to 35 pkt.
Niewielkie różnice widać między szkołami miejskimi i wiejskimi. Podobny dystans dzieli wyniki uzyskiwane przez dziewczęta i chłopców.
Średni wynik uczniów ze szkół w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich wynosi 28,8 pkt., a w miejskich - 30,3 pkt (różnica - 1,5 pkt). Ci pierwsi najczęściej otrzymywali 34 pkt., a ci drudzy - 36 pkt.
Średnia przewaga wyników dziewcząt (30,3 pkt) nad wynikami chłopców (28,7 pkt) wyniosła 1,6 pkt.
Najczęściej uzyskiwany wynik przez powiaty to 28,9 pkt. Najgorzej wypadły powiaty w województwie zachodniopomorskim, lubuskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim, a spośród nich - szkoły na obszarach popegeerowskich. Najwyższe średnie wyniki (31,4-32,4) uzyskano w 10 powiatach grodzkich (m.in. Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdynia).
"Mimo że przedstawione dzisiaj wyniki są dopiero wynikami wstępnymi, to już nasuwają się pierwsze dość istotne wnioski. Najgorsze wyniki uzyskały szkoły na obszarach popeegerowskich. Trzeba więc teraz skierować wszystkie wysiłki służące wyrównywaniu szans edukacyjnych w pierwszej kolejności właśnie do szkół z terenów popeegerowskich. (...) Najlepsze szkoły zaś to te, które są aktywne ponad minimum programowe - uczniowie ich biorą udział w konkursach, olimpiadach, różnych przedsięwzięciach regionalnych i ogólnokrajowych. Wniosek z tego płynie taki, że stawianie przed uczniem, nawet na bardzo wczesnym etapie, pewnych wyzwań wykraczających ponad niezbędne minimum, szalenie ucznia rozwija" - powiedziała minister edukacji Krystyna Łybacka.
Sprawdzian zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły. Ma sprawdzać nie tylko wiedzę uczniów, ale i ich umiejętności. Ma służyć ocenie w jakim stopniu uczniowie opanowali czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
em, pap
W całym sprawdzianie szóstoklasiści uzyskali średnio 29,5 pkt na 40 możliwych (73,7 proc. możliwych), zaś wynik najczęściej otrzymywany to 35 pkt.
Niewielkie różnice widać między szkołami miejskimi i wiejskimi. Podobny dystans dzieli wyniki uzyskiwane przez dziewczęta i chłopców.
Średni wynik uczniów ze szkół w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich wynosi 28,8 pkt., a w miejskich - 30,3 pkt (różnica - 1,5 pkt). Ci pierwsi najczęściej otrzymywali 34 pkt., a ci drudzy - 36 pkt.
Średnia przewaga wyników dziewcząt (30,3 pkt) nad wynikami chłopców (28,7 pkt) wyniosła 1,6 pkt.
Najczęściej uzyskiwany wynik przez powiaty to 28,9 pkt. Najgorzej wypadły powiaty w województwie zachodniopomorskim, lubuskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim, a spośród nich - szkoły na obszarach popegeerowskich. Najwyższe średnie wyniki (31,4-32,4) uzyskano w 10 powiatach grodzkich (m.in. Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdynia).
"Mimo że przedstawione dzisiaj wyniki są dopiero wynikami wstępnymi, to już nasuwają się pierwsze dość istotne wnioski. Najgorsze wyniki uzyskały szkoły na obszarach popeegerowskich. Trzeba więc teraz skierować wszystkie wysiłki służące wyrównywaniu szans edukacyjnych w pierwszej kolejności właśnie do szkół z terenów popeegerowskich. (...) Najlepsze szkoły zaś to te, które są aktywne ponad minimum programowe - uczniowie ich biorą udział w konkursach, olimpiadach, różnych przedsięwzięciach regionalnych i ogólnokrajowych. Wniosek z tego płynie taki, że stawianie przed uczniem, nawet na bardzo wczesnym etapie, pewnych wyzwań wykraczających ponad niezbędne minimum, szalenie ucznia rozwija" - powiedziała minister edukacji Krystyna Łybacka.
Sprawdzian zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym jest powszechny i obowiązkowy. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły. Ma sprawdzać nie tylko wiedzę uczniów, ale i ich umiejętności. Ma służyć ocenie w jakim stopniu uczniowie opanowali czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
em, pap